Min lokala hjälte

Så blickar eleverna mot framtidsyrken

När dagens lågstadieelever går ut skolan och ska söka arbete är sannolikheten stor att arbeten som inte finns i dag är viktiga. Då gäller det att förbereda sig i tid.
Jimmy Andersén på Töjnaskolans fritidshem är säker på att den digitala förmågan är en avgörande framtidskompetens.

I ett rum på Töjnaskolan i Sollentuna sitter några elever från årskurs 3 och spelar Super Mario. De är här för att förbereda sig för yrken som i dag inte finns. Då är Super Mario ett utmärkt sätt att starta menar Jimmy Andersén, nyanställd IKT-pedagog på skolan.
– När jag lade planeringen för det Digitala skapandet tänkte jag bland annat på hur vi kan använda tv-spelen i ett pedagogiskt syfte. Jag fick idén att höra av mig till Nintendo som skickade material för att skapa egna banor i Super Mario. När de sedan såg vårt arbete fick vi bra respons från dem vilket gjorde barnen ännu mer inspirerade, säger Jimmy Andersén.
Innan Jimmy klev in på Töjnaskolan hade eleverna inte så mycket digitalt skapande men när denna termin startade blev det en stor förändring
Rektorn på Töjnaskolan, André Wallin hade hört talas om Jimmys kunskaper inom det digitala området och tyckte att det låg helt i linje med vad skolan vill satsa på. Sedan augusti har Jimmy varit anställd och mycket har hänt sedan dess på fritidshemmet.
– Vi har verkligen hunnit med många olika saker i det digitala skapandet. Jag försöker fånga upp barnens intressen och arbeta utifrån det. Just nu är Pokémon populärt, då skapade vi egna Pokémonkort och ett spel som de sedan kunde spela på skolgården. Personligen ser jag lika mycket fram emot lektionerna som barnen och vill utmana dem med nya saker varje gång. Det är utvecklande även för mig, säger Jimmy som är oerhört tacksam för att Töjnaskolan satsar på den digitala biten.
Jimmys arbete har uppmärksammats av bland andra föräldrar till eleverna som frågar varför inte sådant här fanns när de själva gick i skolan.
Det är något som Jimmy också hade velat.
– Jag är dyslektiker och hade det svårt i skolan. Problemet var inte att jag saknade kunskap utan hur jag skulle kunna visa lärarna den. Hade det funnits andra alternativ att tillgå hade det blivit mycket lättare för alla och framförallt för mig.
En av Jimmys arbetsuppgifter är att hjälpa eleverna med studieteknik. Där förmedlar han olika sätt att presentera kunskap.
Ett sätt kan vara att göra en presentation framför en green screen och på så sätt få in de effekter som gör presentationen mer intressant.
– Om en elev till exempel ska prata om rymden kan man göra få det att se ut som om personen i fråga befinner sig på Jupiter och är tyngdlös, säger Jimmy.
Eleverna i klassrummet klipper papper och ritar upp hur en ny bana till Super Mario ska se ut. Sedan skapar de sin bana via en app och resultatet syns på en stor skärm.
– Egentligen är det som ett pyssel fast på datorerna. Det är lite pirrigt innan man vet hur resultatet ska bli men att vi har roligt under tiden är det bästa. Då spelar inte resultatet så stor roll, säger Ida Åman som är en av eleverna i årskurs tre.
Förutom att eleverna lär sig mycket inom det digitala ser Jimmy även andra fördelar.
Ett exempel är att de lär sig att lösa problem tillsammans vilket är utvecklande för att kunna samarbeta.
– Jag har märkt att barn som normalt inte leker med varandra får kontakt genom deras arbeten. Ibland kan jag bara sitta och lyssna på när de arbetar och hittar nya lösningar tillsammans. Det är så viktigt för deras förmåga att kunna lösa konflikter och lära av sina misstag, säger Jimmy.
Att tillverka och se sitt hologram för första gången är magiskt. Negin Shahinsade visar hur det kan se ut.