Världen blickar mot Sollentuna International

Kornwara Asavalarpnirundon och Jeera Lorwatanakitchai med dottern Kanchalita.
Kornwara Asavalarpnirundon och Jeera Lorwatanakitchai med dottern Kanchalita.
Kina, Ryssland och Thailand – den här hösten har de internationella studiebesöken duggat tätt på Sollentuna International School.
Och alla vill de ha svar på samma fråga: hur får man alla elever att hänga med.
– Här får alla barn tänka och uttrycka sig själva. Vi är väldigt imponerade, säger Kornwara Asavalarpnirundon från Thailand.

När Mitt i Sollentuna träffar familjen Asavalarpnirundon – Lorwatanakitchai på Sollentuna International School har deras två veckor långa studiebesök precis börjat.

De är där för att lära sig mer om hur skolan jobbar med att nå ut till alla elever – och få dem att nå sin fulla potential oavsett vilka förutsättningar de har.

– Vi är väldigt imponerade över hur skolan är organiserad. Den är väldigt tillmötesgående för elever med funktionsvariation, säger Kornwara Asavalarpnirundon.

Hon arbetar för stiftlesen ZY Movement Foundation i Thailand och hoppas kunna ta lärdom av Sollentunaskolans metoder.

– Människor tänker ofta åt barn med funktionsvariation. Här får de möjlighet att göra det själva, och möjligheten att uttrycka sig. Vi har sett att lärarna känner eleverna väldigt väl och visar ett stort hjärta i arbetet, säger Kornwara.

Hon pekar också på skillnader mellan Sollentuna International och de gängse traditionerna inom den Thailändska skolan.

– I Thailand strävar man ofta snabbt mot högre utbildning. Här bygger de en solid grund, och det finns tid för lek och kreativitet, säger Kornwara.

”Vi är väldigt imponerade över hur skolan är organiserad”

Kornwara Asavalarpnirundon

Hur kommer det då sig att Sollentuna International School lyckas med detta?

Att de har Sollentuna kommuns femte högsta meritvärden – trots att skolan har en hög andel elever med funktionsnedsättning.

Och att andelen elever som klarar kunskapskraven i alla ämnen har ökat från drygt 50 till drygt 90 procent sedan 2012 – trots att andelen elever med utländsk bakgrund har ökat under samma period och 2016 låg på 85 procent.

Till att börja med handlar det om ett arbete som bygger på vetenskaplig grund.

– Vi har jobbat länge enligt den forskningsbaserade metoden UDL – Universal Design for Learning – och varit på Harvard-universitetet vid två tillfällen. I och med detta har vi fått både utbildning och redskap för att omsätta det i praktiken, berättar skolans rektor Ingela Wall.

Arbetssättet bygger på att varje elev är unik och därmed har unika förutsättningar att lära sig saker. Därför strävar personalen på Sollentuna International efter att lära känna varje elev och dess föräldrar, och sedan anpassa undervisningen efter den enskilda eleven.

”Vi gillar olika, på riktigt, vi hyllar olika”

Ingela Wall, rektor

En annan nyckelfaktor är att omfamna olikheterna.

– Vi gillar olika, på riktigt, vi hyllar olika. Barn ska inte vara en i mängden, och för att kunna bottna i ett sammanhang behöver man få vara sig själv, säger Ingela Wall.

Sollentuna International School har uppenbarligen lyckats. Men hur kommer det att deras framgång blivit internationellt känd?

De senaste veckorna har de även tagit emot besök från Kina och Ryssland – och flera skolor i länet.

– I något fall har det varit genom tips olika nätverk där vi är med. Men jag tror också att det är tack vare våra sociala medier – och att våra duktiga lärare är stolta över det vi gör, säger Ingela Wall.