ANNONS

Blippa SL-kortet på stolpen – enda sättet att betala på pendeln

betalstolpar, östra station
Ingen visering av biljetter görs längre ombord på Roslagsbanan, Saltsjöbanan och pendeln.
Nu blir blipp-stolpen enda sättet att betala resan vid ett antal pendelstationer. Personal kommer inte längre att visera biljetter ombord på tågen – det blir biljettkontrollanternas jobb.
ANNONS

Nu blir det upp till resenärerna att själva blippa sin biljett på betal-stolpen på de pendeltågsstationer som saknar en fysisk spärrlinje.

Det handlar bland annat om stationerna Handen södra, Hemfosa, Krigslida, Kungsängen södra, Tungelsta och Västerhaninge.

På så vis sparar SL in 25 miljoner kronor om året. Pengar som betalas ut till MTR, som står för driften av pendeltågen, för att de har personal ombord eller på perrongen som viserar biljetterna.

Kontrollanter tar över

Men hela vinsten kan inte räknas hem, för i stället ska biljettkontrollanter utföra kontroller, till en kostnad av 10 miljoner kronor.

Beslut om nyordningen tas i Region Stockholms trafiknämnd i morgon tisdag den 22 oktober. När den träder i kraft är ännu inte känt.

Tvärbanan först ut

Tvärbanan och Nockebybanan var först ut med att avskaffa konduktörerna. Sommaren 2016 togs de bort, och sedan dess är det bara betal-stolpen som gäller där.

Förra sommaren infördes systemet på Roslagsbanan och Saltsjöbanan. Konduktörer finns dock kvar ombord, men med andra arbetsuppgifter än att visera biljetter.

Personal ombord på järnväg

Lokalbanorna räknas nämligen som järnvägar, och då måste det finnas personal ombord av säkerhetsskäl.

Samma gäller pendeltågen. De ska dessutom bemannas med trygghetsvärdar.

ANNONS
Fakta

Här blir det bara blippstolpen som gäller

Gnesta

Gröndalsviken

Handen södra

Hemfosa

Järna

Krigslida

Kungsängen södra

Mölnbo

Nynäsgård

Nynäshamn

Segersäng

Södertälje centrum

Södertälje syd

Tungelsta

Väserhaninge

Ösmo

 

Källa: Region Stockholm