Min lokala hjälte

Blufföretag försöker lura pensionärer

Var vaksam om du får samtal från företag som påstår att kopparnätet ska bort.
Var vaksam om du får samtal från företag som påstår att kopparnätet ska bort.
Företaget sa att de jobbade för Telia och att kopparnätet skulle tas bort.
Men allt var en lögn.
Nu vill Bibbi Stor i Kragstalund varna för det oseriösa telefonbolaget.

Det var i går, onsdag, som hon blev uppringd från ett 020-nummer av ett företag hon aldrig hört talas om.

– De sa att de jobbade som konsulter för telia och att kopparnätet skulle tas bort.

Mannen som ringde ville sedan informera henne om hur hon skulle göra för att behålla sin telefoni. Bibbi Stor uppfattade det som att han var ute efter att sälja ett abonnemang till henne.

Avslutade samtalet

– Jag tyckte det var konstigt och sa att jag ville ha ett brev. Han svarade att de inte skickade några brev.

Därefter såg hon till att snabbt avsluta samtalet.

Hon ringde till Telia för att kolla om det finns några planer på att gräva upp kopparnätet i Kragstalund.

– De sa att det inte var aktuellt att ta bort kopparnätet och att de alltid skickar ut brev minst ett halvår innan.

Bibbi Stor ringde tillbaka till företaget och berättade vad hon tagit reda på. Mannen hon pratat med blev då irriterad och avslutade samtalet.

På Telia bekräftar presschef Irene Krohn att det inte finns några planer på att riva kopparnätet i Vallentuna. Det är något alla kan kolla genom att gå in på deras sida Framtidens nät.

Bröt mot branschreglerna

Branschorganisationen Telekområdgivarna, som ägs av IT- och Telekomföretagen, hjälper konsumenter mot oseriösa aktörer. Där säger vd  att han ännu inte hört talas om företaget som ringde till Bibbi Stor. Men han slår fast att de inte verkar ha uppträtt enligt reglerna.

Det låter som oseriös försäljning som strider mot branschpraxis

Mattias Grafström, vd Telekområdgivarna

– Till att börja med ska de ha en täckningskarta på sin webbplats och de bör ange vilket nät de använder. Och om man felaktigt försöker sälja abonnemang på att kopparnätet lägger ner är det oseriös försäljning som strider mot branschpraxis. Så får man självklart inte göra, säger han.

Är det vanligt att företag ringer och påstår att kopparnätet ska plockas bort?

– Det var vanligare förr. Men vi har tagit fram uppföranderegler för att få bort det. Man får inte misskreditera en annan operatör eller ge felaktig information, då bryter man mot branschpraxis. Gör man det kan nätägaren avbryta samarbetet och efter det kan man inte bedriva någon verksamhet längre.

Vad ska man göra om man får sådana här samtal?

– Det är lätt som konsument att tro på dem. Men avtalet är ogiltigt om det utgår från felaktiga förutsättningar. Då bör man så snabbt som möjligt skriva till dem att avtalet är ogiltigt eller att man vill utnyttja sin ångerrätt enligt lag. Sedan bestrida de eventuella räkningar som kommer och behålla kopia på korrespondensen. De får inte flytta över numret under ångerrättstiden. Om det krånglar får man gärna anmäla det till oss, så kan vi ta kontakt med nätägaren.

En googling företagets namn visar att fler råkat ut för samma trick.

Bibbi Stor vill nu varna andra för oseriösa aktörer.

– I dagsläget är det nästan bara vi äldre som har fast telefoni kvar. Det är lätt att man går med på erbjudanden. De kommer ju att ta bort kopparnätet på sikt. Det är bra att ni skriver om det så att man kan varna andra människor.

Vi har ringt företaget upprepade gånger men varje gång