Boende på Tranholmen betalar egen färja

Delfin X trafikerar Tranholmen - Ropsten.
Delfin X trafikerar Tranholmen - Ropsten.
Under flera års tid har boende på Tranholmen kämpat för att färjan ska gå senare på kvällen. Nu har ett antal boende gått ihop för att själva finansiera en extra kvällstur till ön.

Boende på Tranholmen upplever att det är svårt att ta sig till och från arbeten med den båt (linje 81) som trafikerar sträckan mellan Tranholmen och Ropsten. Under flera års tid har de boende på ön i Värtan försökt att få till senare kvällsturer utan resultat.

Efter att en av de boende på Tranholmen, Mikael Sjöbeck, under hösten tog initiativet till ett upprop för att belysa problematiken har gensvaret inte låtit sig vänta.

Stort gensvar på uppropet

– Det har gått fantastiskt bra. Vi har fått ett stort gensvar på uppropet med över 700 underskrifter varav över 400 kommer från öbor i Värtan. Det hoppas vi kan påverka beslutet om en kvällslinje. Det borde kunna göras med befintliga skattemedel, säger Mikael Sjöbeck till Mitt i.

Problemet med att den sista båten lämnar Ropsten klockan 18:30 gör att många inte vågar ta båten på morgonen när de riskerar att missa sista båten hem. Idag löser de problemet med egen båt plus bil.

Egenfinansierade båtturer

För att visa på behovet av förbättrad kvällstrafik kommer frivilliga på Tranholmen att finansiera en extratur på onsdagar och torsdagar under hösten (2 oktober – 29 december 2017). Rederiet har godkänt detta initiativ.

– Vi har haft en bra dialog med rederiet som menar att de skulle klara av en sådan utökning med ordinarie personal och inte behöva kosta så mycket. Nu betalar vi för denna tjänst under en period men för att politikerna ska ta frågan på allvar, säger Mikael Sjöbeck.

Norra bryggan på Tranholmen. Foto: Torbjörn Seiger

Överlämning till politiker

Nästa steg är att lämna över namnunderskrifterna och en plan till politikerna för att få till en ändring redan till våren. Detta sker redan nu på måndag.

– En första dialog med Stockholms Läns Landsting har tagits med positiv respons och uppropet kommer överlämnas till politiker den 25 september. Vårt minikrav är en extratur på kvällstur till Tranholmen men helst vill vi att hela sträckan ska trafikeras.

Möter kritik

På sociala medier har debatten om extra båtturer engagerat flera personer från båda sidor. Motståndare till förslaget menar att man inte kan flytta till en skärgårdsö och kräva samma kollektiva rättigheter som på fastlandet.

– Det där är bara fånigt. Innan Enebyberg blev exploaterad fanns där inga förskolor. Med det argumentet skulle de som flyttade dit få skylla sig själva. Kommunen ska se till medborgarnas behov och behoven ser inte lika ut idag som för tio år sedan. I alla fall på Tranholmen, säger Mikael Sjöbeck som besvarar kritiken.