ANNONS

Här bogseras 5 800 ton betongkanal till nya Slussen

Nya slusskanalen
Här sänks pontonen med den nya kanalen ner i vattnet vid Loudden på måndagen.
Med Guldbron på plats är det dags för nästa tungviktare att komma till Slussen.
På måndagen bogserades den 5 800 ton tunga första delen av den nya slusskanalen från Värtan till Stadsgårdskajen.
Bästa platsen att spana: Erstagatan eller Skeppsholmen.
ANNONS

När nya Slussen är färdig ska 16 000 båtar passera mellan Saltsjön och Mälaren.

Själva slusskanalen blir 160 meter lång och byggs i tre delar, nu har den första anlänt.

Den 5 800 ton tunga betongkonstruktionen är prefabricerad i Värtan och bogseras till Stadsgårdskajen under måndagseftermiddagen.

– Det är en unik process, det är väldigt sällan man ser sådana här tunga konstruktioner som flyter. Ibland förekommer det när det handlar om oljeplattformar, men det är väldigt ovanligt, säger Maria Lindström på Skanska.

Nya Slussenkanalen

Med en fart på två knop ska det som blir den östra delen av slusskanalen bogseras från Värtan till Stadsgårdskajen. Foto: Stockholms stad

Tungviktare

Slusskanalen i siffror

Den östra delen av slusskanalen bogseras till Slussen den 29 juni.

Utvändigt är den 65 meter lång, 24 meter bred och 7 meter hög.

Konstruktionen väger 5800 ton, vilket kan jämföras med Guldbron som väger 3400 ton.

Den nya slusskanalen kommer sammanlagt att bestå av tre delar och vara 160 meter lång.

Den östra delen prefabricerades i Värtan och den mittersta delen byggs på plats i Slussen. Den västra delen kommer även den att prefabriceras i Värtan och transporteras till Slussen när Guldbron tagits i drift.

Invändigt blir den nya slusskanalen 12 meter bred, vilket är 2 meter bredare än den tidigare. Den segelfria höjden blir dock densamma som tidigare, cirka 4,6 meter.

Den nya slusskanalen beräknas öppna för trafik i slutet av 2024.

Källa: Skanska

Den första, östra, delen av slusskanalen byggdes på en ponton, och tidigt i morse bogserades den ut till en lämplig plats vid Loudden där pontonen sänks ner i vattnet så att kanalen kan flyta av.

Sänkningen väntas ta cirka 12 timmar, och om allt går som det ska kommer kanalen att bogseras vidare mot Slussen vid 16-17-tiden på måndagen.

I två knop mot Stadsgårdskajen

Kanalen flyter tack vare fyra tillfälliga tätskott, och det beräknas ta de fyra bogserbåtarna två eller tre timmar att med en fart av två knop nå Stadsgårdskajen där den ska besiktigas innan den läggs på plats.

Kanalen kommer att ligga inom ett avspärrat område. Så var står man bäst om man vill se en skymt av skådespelet?

– Den siktas nog bäst från Erstagatan på Södermalm, Skeppsbron eller Skeppsholmen, tipsar Maria Lindström.

Nya Slussenkanalen

Foto: Stockholms stad

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Södermalm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.