Bokhandeln som står pall

Viktigt för butikens överlevnad är alla lojala kunder som handlar i butiken för att den ska finnas kvar, säger Mia Strandell, ägare av Äppelvikens bokhandel.
Viktigt för butikens överlevnad är alla lojala kunder som handlar i butiken för att den ska finnas kvar, säger Mia Strandell, ägare av Äppelvikens bokhandel.
Bokhandelsdöden sveper över Sverige. Konkurrensen från näthandeln är stenhård och många tvingas lägga ner.

Men Äppelvikens bokhandel går mot strömmen och gör vinst.

– Det är en egokick att fixa att ha den kvar, säger ägaren Mia Strandell.

Än så länge har varken en mäklarfirma eller en pizzeria tagit över lokalen på Alviksvägen 34. Här lever och frodas Äppelvikens bokhandel, med anor från 1920-talet.

– Det beror nog delvis på att den här butiken har funnits här så länge. Den är ett riktmärke i Bromma som alla känner till, säger ägaren Mia Strandell som tog över butiken för fem år sedan.

Bokhandeln var då i stort behov av renovering och Mia Strandell, och den dåvarande delägaren, fick kasta ut all inredning.

– Det kommer fortfarande in folk och säger ”vad fint det har blivit”, berättar Mia Strandell.

Att hon lyckas hålla butiken flytande är en bedrift med tanke på den kris som pågår i bokbranschen. Antalet kommuner i Sverige som helt saknar bokhandel blir allt fler, enligt en studie som Svenska Bokhandlareföreningen publicerades tidigare i år. Näthandeln pressar ner priserna och Ica och Konsum är numera med och konkurrerar.

– Det är tufft, jättetufft! säger Mia Strandell som förklarar framgången med bland annat läget och områdets välavlönande invånare.

För en liten lokal bokhandlare gäller det också att veta exakt vad som går hem i kundkretsen.

– Man lär sig snabbt vad som funkar och inte. Folk i Bromma är litterära och pålästa, de ser på Babel, lyssnar på Lundströms radio och läser recensioner. De vill ha riktiga böcker. Vi säljer inte så jättemycket Läckberg och Marklund.

Just nu är bland annat ”För in de döda” av Hilary Mantel en av storsäljarna.

Mia Strandell jobbar också med både författarträffar och sagostunder för barn – för att skapa en relation till kunderna.

– Vi måste vara en mötesplats om folk ska handla här i stället för att beställa på nätet.

Fakta

Butikens mest typiska kunder

w Barnfamiljerna som köper barnböcker.

w ”Kulturtanterna” som är pålästa och läser mycket aktuell skönlitteratur.

w De medelålders männen som gillar biografier.

w De lite större barnen i åldern 7–12 år som kommer in efter skolan och ”pillar på sudd och tittar på fina pennor”.

Källa: Äppelvikens bokhandel