Min lokala hjälte

Bökigt att resa via nya slutstationen

Roslagsbanans slutstation univesitetet har bara två perronger. En för tåg mot Österåker och en för tåg mot Kårsta, Lindholmen och Ormsta.
Roslagsbanans slutstation univesitetet har bara två perronger. En för tåg mot Österåker och en för tåg mot Kårsta, Lindholmen och Ormsta.
Tågresenärerna upplever det som struligt att Roslagsbanans slutstation är förlagd till universitetet. Arbetsresor tar längre tid och det är bökigt med byte till buss eller tunnelbana.

Upprustningen och moderniseringen av Östra station pågår till den 7 november och tills dess är universitetet slutstation för Roslagsbanan och där sker byte till buss och tunnelbana.

När Lokaltidingen Mitt i besökte den nya slutstationen under rusningstid i onsdags eftermiddag var det folkvandring mellan tunnelbanan och Roslagsbanans station vid universitetet, en promenadväg på cirka två och en halv minut.

För passagerare kan nyordningen innebära en del strul.

– Jag tycker inte det är speciellt kul. För mig tar det uppemot en kvart längre att ta mig till jobbet, säger Åkersbergabon Petra Malmsten som arbetar inne i stan.

– I juli var det jättedåligt. Då gick tågen bara en gång i halvtimmen. Men i augusti går de i alla fall oftare, fortsätter hon.

Petra Malmsten ser fram emot att renoveringen av hela Roslagsbanan ska bli klar.

– Förhoppningsvis blir det mycket bättre. Men det är ju rätt långt fram i tiden.

Tågförarna på Roslagsbanan har fått provisoriska personalrum i blåmålade baracker som ställts upp bakom flyttbara staket invid den nya slutstationen.

Att slutstationen vid universitetet bara har två perronger i motsats till Östra station, som har flera, är en faktor som kan medföra problem om det blir krångel med ett tåg på en perrong.

”Så länge inget går sönder och man kan hålla igång tågen på de olika perrongerna så är det bra” svarar en tågförare på frågan om hur stationen fungerar.

”Om ett tåg går sönder kan det bli panik om alla resenärer måste byta perrong. För att byta perrong måste man nämligen upp på bron och ner igen på den andra perrongen”, menar en annan tågförare.

Bo Insulander, kommunikatör på Arriva, medger att den nya slutstationen kanske är litet mer sårbar eftersom den bara har två perronger.

– Men det har inte varit något problem hittills, tillägger han.

Hur fungerar station Universitetet som slutstation?

Mary Ann Sundell, pensionär, Åkersberga:

– I juli var det jobbigt när tågen gick bara en gång i halvtimmen och jag skulle ta tåget hem efter en resa.

Mats Höjbrandt, ingenjör, Runö:

– Till nöds. Men arbetet med den nya stationen är bortkastat. Det som behövs är en ny station i Stockholms city.

Sheila Woods, säljare, Åkersberga:

– Det är struligare och tar lägre tid att resa till och från jobbet i stan. Jag tar hellre bussen från Danderyd.

Lars Gåre, fotograf, Skärgårdsstad:

– Inte alls i dag. Jag skulle byta från Roslagsbanan till tunnelbanan men där var det växelfel så jag missade ett jobb inne i stan.