ANNONS

Början på en efterlängtad bro – ”Lite sent men vi är jätteglada”

Skurubron
Trafikverket och Nacka kommun avtäcker modellen av nya Skurubron, på platsen där den ska få ett av sina landfästen.
Nacka kommun och Trafikverket möttes på torsdagen för en symbolisk avspark vid platsen för nya Skurubron. Frågan om broavgifterna nämndes bara kort – annars var det mungiporna uppåt.
– Det är efterlängtat, säger kommunalrådet Mats Gerdau (M).
ANNONS

Vid en modell av nya Skurubron träffades Trafikverket och Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) på torsdagen. Platsen var nere vid vattnet i Björknäs, där bron ska få ett av sina landfästen.

– Det är efterlängtat. Nacka och Värmdö har idag en befolkning som skulle göra oss till Sveriges femte största stad. Den nya bron är en förutsättning för att våra kommuner ska fortsätta utvecklas, sa Mats Gerdau och plockade fram sitt bästa bildspråk för att illustrera:

– Det är som en pulsåder som måste underhållas så att blodomloppet fungerar. Vi har kanske inte haft någon infarkt här men kraftig kärlkramp.

Alternativet skulle kanske varit att få leva väldigt länge med nuvarande bron.

Helena Sundberg, Trafikverket, om broavgifter.

I sitt tal nämnde Gerdau att han fortfarande tycker att staten borde då för hela kostnaden – särskilt med tanke på brons försening. Men det var mer en markering än ett argt frontalangrepp.

Gerdau Sundberg Skurubron

Nackas Mats Gerdau och Trafikverkets Helena Sundberg skakar hand för nya Skurubron. ”Lite sent men vi är jätteglada”, sa Mats Gerdau. Foto: Mattias Kamgren

– Jag gillar inte att vara bitter. Men jag kommer absolut att fortsätta driva frågan. Vi har inte gett upp, förklarar han.

Mitt i passade frågan om avgifterna vidare till Trafikverkets regionchef Helena Sundberg, som också fanns på plats.

ANNONS

Är det rimligt att Värmdöborna och en del av Nackaborna ska behöva betala för att ta sig in till stan?

– Jag har all förståelse för att man blir negativt inställd när man tidigare inte har behövt betala. Men finansiering med avgifter ger en möjlighet att bygga sådant som kanske inte skulle byggas annars. Alternativet skulle kanske varit att få leva väldigt länge med den nuvarande bron.

Sprängningar stoppar trafiken på Skurubron i vår

Enligt tidplanen ska nya bron tas i trafik år 2022. Den kommer att få tre körfält i vardera riktning varav ett reserveras för bussar.

– Det är otroligt många människor som bor här och som är beroende av en vettig tillgänglighet. Det görs 65 000 passager över bron varje dag och många av dem är med buss. Därför tycker jag det är särskilt glädjande att nya bron blir ett lyft för kollektivtrafiken, säger Helena Sundberg.

gångbro Skurubron

Den norra delen av nuvarande Skurubron kommer att byggas om till gång- och cykelbro när den nya bilbron är på plats. Illustration: Trafikverket

När nya bron är klar ska den gamla bron förstärkas och byggas om. Ena delen kommer att bli en åtta meter bred gång- och cykelbro medan den andra reserveras för lokaltrafik och byggs ihop med Värmdövägen. Det arbetet ska vara klart 2024.

Mer om tidplanen och störningar under byggtiden kan kan du läsa här.

Gerdau Skurubron

Mats Gerdau (M), Nacka, kollar in modellen av nya Skurubron. Foto: Mattias Kamgren

Fakta

Nya Skurubron

Byggs söder om den nuvarande och ska stå klar år 2022.

Den blir 317 meter lång, 30 meter bred och får tre körfält i vardera riktning, varav ett reserveras för busstrafik.

Brodäcket med vägbana byggs i stål och fraktas i delar för att sedan svetsas ihop på plats.

Bron får en segelfri höjd på 30 meter.

I samband med brobygget kommer trafikplats Skuru (2020) och trafikplats Björknäs (2021) att byggas om.

Bron ska finansieras till 2/3 genom broavgifter och 1/3 av staten.

Källa: Trafikverket