Nu börjar bygget av nya Vasagatan

Nya Vasagatan.
Visionsbild över Nya Vasagatan
Folkliv och uteserveringar och mer plats för cyklister, fotgängare och bussar – så presenterades satsningen på nya Vasagatan som börjar nu.
– En jättelik omdaning, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Daniel Helldén sköt på måndagsförmiddagen en symbolisk salut för projektet nya Vasagatan. Totalt kommer 152,8 miljoner kronor satsas på att göra om Vasagatan. Tolv av fastighetsägarna på gatan är med och finansierar satsningen som beskrivs som en av de mest omfattande sedan gatan invigdes 1871.

Gatan kommer att få bredare trottoarer, fler träd, bättre cykelbanor och ny belysning.

– Det skapar förutsättningar för uteserveringar och folkliv. Vi gör det också enklare för stockholmarna att ta sitt klimatansvar genom att omprogrammera staden från bilen till gång-, cykel- och busstrafik, säger Daniel Helldén.

Daniel Helldén sköt en symbolisk salut för Nya Vasagatan.

Pang! Trafikborgarrådet Daniel Helldén sköt en symbolisk salut för Nya Vasagatan. Foto: Kristian Lönner

Biltrafiken måste minska

Samtidigt som bussar och cyklar får mer plats måste biltrafiken minska och körfält kommer att tas bort norr om Klarabergsviadukten. Men Daniel Helldén tror inte att det kommer att leda till trafikkaos i City.

– Beräkningen är att vi ska klara det genom minskad biltrafik och smartare varutransporter, säger han.

Mycket trafik på Vasagatan.

Trångt för cyklister. Nya Vasagatan ska ge bättre plats för cyklister och fotgängare. Foto: Kristian Lönner

Tre år av kaos

Arbetet vid Tegelbacken blev klart redan i somras men nu startar alltså projektet för själva Vasagatan. Först om tre år, lagom till Vasagatans 150-årsjubileum, är hela arbetet klart. Under tiden får stockholmarna räkna med att det blir rörigt på Vasagatan.

– Det är ofrånkomligt, säger Daniel Helldén.