Nu börjar Molnbydepån att byggas

Parisa Liljestrand (M) , Kristofer Tamsons (M) och Ragna Forslund, upphandlingschef.
Parisa Liljestrand (M) , Kristofer Tamsons (M) och Ragna Forslund, upphandlingschef.
Idag, 29 maj togs första spadtaget till Molnbydepån. 22 tåg ska kunna stå parkerade i vagnshallarna. Depån kommer också att bli en stor arbetsplats.

Depån i Molnby kommer att komplettera Roslagsbanans nuvarande tågdepå i Mörby. Här kommer tågen att lagas, underhållas och ibland få står parkerade. Depån blir också en hyfsat stor arbetsplats. Hur många som kommer att jobba här är dock inte klart.

Det är en stor anläggning. Totalt byggs det på en yta som är 15 hektar, alltså över 20 fotbollsplaner.   Här ska 22 stycken 60 meter långa fordon få plats i vagnshallarna. Därtill kommer även bland annat kontor, anslutande spår, parkeringsplats och cykelväg från Molnby station, söder om depån.

Bygget börjar nu i år och väntas vara klart 2019.

– Här möts forntiden och framtiden, sade trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M), när han talade innan spadtaget i Molnby.

Parisa Liljestand (M), kommunalråd i Vallentuna och Ragna Forslund, upphandlingschef på Trafikförvaltningen hjälptes åt att ta spadtaget iklädda hjälmar av guld. Kanske en felvald färg. Förra året hittades nämligen en större vikingatida silverskatt, när området undersöktes av arkeologer.

Vallentunapolitiker ser Molnbydepån som ytterligare ett steg på vägen att förlänga Roslagsbanan till Arlanda – en fråga som drivs hårt av Vallentuna kommun.

Landstingsrådet Kristoffer Tamsons är försiktigare med att uttala sig om Arlandafrågan.

-Sådana här dagar tycker jag att vi ska vara tacksamma över vad som har åstadkommits och beslutats.

Han hävdar att en förbindelse till Arlanda från nordväst behövs. Hur den ska se ut, till exempel om den bör gå med Roslagsbanan eller på något annat sätt, vill han inte svara på.

– Det handlar mer om funktion framför teknik. Vi måste börja där, säger han.