Nu börjar de stängda rulltrapporna rulla

I somras stängde station Odenplan och Stockholm city sedan rulltrapporna havererat.
I somras stängde station Odenplan och Stockholm city sedan rulltrapporna havererat.
Reservdelar har beställts och i vissa fall nytillverkats. De trasiga rulltrapporna på Stockholm city har nu börjat repareras.
En tas i bruk i morgon lördag. Men när alla är igång igen är ännu oklart.

De som trampar på i de stillastående rulltrapporna på station Stockholm city och Odenplan får fortsätta med den ofrivilliga motionen ett tag till.

Men nu repareras de och i morgon lördag börjar den första rulltrappan som reparerats att rulla, en rulltrappa vid Stockholm citys plattform 3-4 södergående.

– Man har beställt reservdelar och även tillverkat nya delar. Dessutom ska det eventuellt installeras fler sensorer till övervakningssystemet, säger Christian Hoffmann, presskommunikatör vid SL.

Inom ett par veckor räknar man med att ytterligare tre rulltrappor ska tas i i bruk vid stationen.

Föll bakåt i rulltrappan

Det var måndagen den 9 juli som en rulltrappa på station Stockholm city plötsligt började gå baklänges. De som befann sig i rulltrappan föll handlöst bakåt. En person skadades.

Citybanans stationer Odenplan och Stockholm city stängdes, då alla rulltrappor vid de nya stationerna behövde kontrolleras.

Rostigt och slitet

Det visade sig att delar i maskineriet var rostigt eller slitet, både på den havererade rulltrappan, och på en del av dem som var i bruk.

Stationerna och vissa rulltrappor öppnades sedan igen efter inspektion.

På Odenplan fungerar 17 av 21 rulltrappor, och på Stockholm city är från och med lördagen 28 av 44 rulltrappor igång.

– Rulltrapporna vid Stockholm city prioriteras, eftersom de påverkar utrymningskapaciteten, säger Christian Hoffmann.

Begränsad utrymning

I normala fall får max 3 680 personer befinna sig på plattformarna där. Nu är taket satt till 2 300. Detta för att de stillastående rulltrapporna begränsar utrymningen, om det till exempel skulle börja brinna.

– Vid några tillfällen har vi fått sätta stopp så att inte fler resenärer kunnat ta sig ner till plattformarna, främst när det varit olika trafikstörningar, säger Hoffman.

Rulltrapporna sätts igång successivt vartefter de reparerats. I oktober hoppas SL att de flesta ska vara igång igen.

Tvist om kostnaden

Kostnaden beräknas till uppemot 300 miljoner kronor. Vem som ska stå för notan utreds nu.

Det var Trafikverket som upphandlade rulltrapporna av företaget Otis. När bygget var klart lämnades det över till landstingets trafikförvaltning, som står för drift och underhåll.