Börje, 88, ingen busförare

Ingen buskörare. Börje Winflo från Spånga kör på cykelbanan om det finns. Med all rätt, eftersom han kör en klass II-moped.
Ingen buskörare. Börje Winflo från Spånga kör på cykelbanan om det finns. Med all rätt, eftersom han kör en klass II-moped.
Buskörande mopedister på gång- och cykelbanor är något som upplevs som ett stort problem bland många i västerort.

Men Börje Winflo, 88, är ingen busförare, trots att han kör sin moped på cykelvägarna.

– Folk tittar på mig som om jag vore en marodör, men jag kör en klass II-moped och ska köra på cykelbanan, säger Börje Winflo.

En 88-åring som envisas med att köra moped, då kan man lätt tro att det handlar om en motornörd som har fått ta ett steg tillbaka från motorcykeln och nöja sig med färre hästkrafter på äldre dagar. Men så är inte fallet för inte Börje Winflo i Spånga, för han skaffade moped som 78-åring.

– Visst körde jag lite under tidigt 50-tal, men jag skaffade mopeden 2005 när mina ben började bli svaga. Det var för att jag skulle kunna åka ner till Kaanan och bada, säger Börje Winflo.

Nu tar han mopeden så länge det inte regnar om han till exempel ska åka till Vällingby och handla. Det händer till och med att han tar en tur in till centrala Stockholm.

– Hade jag vetat hur praktiskt det är hade jag skaffat moped för längesedan. Nu slipper jag tänka på parkering och kan ställa mig precis vid dörren om jag så vill.

Han kör en klass II-moped. Det är viktigt att ha i åtanke för den ska nämligen framföras på cykelbanan om en sådan finns. Enligt Transportsstyrelsen är trafikreglerna för en moped klass II samma som för en cykel, om det inte finns en skylt där det står ”ej moped”. De här reglerna följer Börje Winflo, men han får ofta skäll av förbi­passerande som ser honom som en busförare.

– De flesta säger ingenting, utan stirrar bara argt. Men en del ropar ilsket att ”här får du inte köra” åt mig, säger han.

Vad svarar du då?

– Den som bråkar mest vet minst. Det är lite av en standardfras, säger Börje Winflo med ett leende.

Samtidigt är mopedister som kör fort på cykelbanor i västerort ett stort problem. Enligt polisen upplever många boende det som det största problemet i området.

– Det sker ju olyckor och incidenter titt som tätt och för ett par år sedan var det en liten flicka som dog när hon blev påkörd. Dessutom har det varit flera fall där personer har blivit rånade av mopedister och mopeder används ofta som transport av bland annat narkotika, säger Mats Eriksson vid Västerortspolisen.

Börje Winflo har inget till övers för busförarna.

– Det är huvudlöst att köra fortare än lämpligt. Jag puttrar på i 25 kilometer i timmen, det räcker gott för mig. Men jag tycker att det behövs upplysning om vad det är som faktiskt gäller. Jag vill inte ses som en moppebuse när jag kör enligt trafikreglerna.

Tycker du att det är roligt att köra då?

– Det är skitroligt att köra moped. Även om många stirrar argt finns det en del som glor förvånat när de ser en 88-åring på moped. Det är kul, säger han och skrattar.

Fakta

Olika regler gäller för olika mopeder

Moped klass I (max 45 km/h):

Får inte framföras på cykelbanan.

Får ha passagerare på avsedd plats.

Godkänd hjälm, registreringsskylt, mopedkörkort och trafikförsäkring krävs. Moped klass II (max 25 km/h):

Ska köras på cykelbana, om inte tilläggsskylt ”ej moped” finns. Trafikreglerna är samma som för cykel. Får ha passagerare om det finns avsedd plats

Godkänd hjälm, trafikförsäkring och förarbevis krävs-

Källa: Transportstyrelsen