Min lokala hjälte

Bortglömd tunnel kan bli nytt cykelstråk

Det ska nu utredas om den nedlagda järnvägstunneln vid Eriksdal kan användas som ny cykelväg.
Det ska nu utredas om den nedlagda järnvägstunneln vid Eriksdal kan användas som ny cykelväg.
Järnvägstunneln vid Eriksdal kan bli en ny motorväg – för cyklister.

Trafiknämnden ska utreda om tunneln kan användas för cykelpendling.

Men en ny cykelväg skulle påverka odlarna på spåret.

Efter att planerna på ett cykelpendlingsstråk längs med norra Årstaviken kritiserats vill trafiknämnden istället utreda om järnvägstunneln under Eriksdalsgatan kan användas för pendlande cyklister.

Tunneln ägs av Trafikverket och används inte i dag. Den har sina mynningar vid Eriksdalsbadet och Eriksdalsskolan. Cyklisterna skulle efter att de passerat tunneln cykla vidare till Hornstull längs med norra Årstaviken, enligt förslaget.

– Det skulle lösa en stor del av problemet med att få till ett bra cykelstråk, säger Daniel Helldén, (MP), trafikborgarråd.

Att använda norra Årstaviken för cykelpendlare har kritiserats. Bland andra exploateringskontoret och Södermalms stadsdelsnämnd har ansett det omöjligt att göra gång- och cykelvägen tillräckligt bred utan att det skulle påverka natur och bebyggelse alltför mycket.

Att lägga cykelvägen i tunneln skulle lösa den biten, enligt Daniel Helldén, då det är just den sträckan på norra Årstaviken där det anses vara svårast att bygga en ny cykelväg.

Ett nytt cykelstråk i Eriksdalstunneln skulle dock påverka verksamheten trädgård på spåret, föreningen som odlar längs med järnvägsspåret nära Skanstull.

– Ett cykelstråk behöver inte ta all plats. Men det skulle påverka deras verksamhet, säger Daniel Helldén.

Trafiknämnden kommer under torsdagens möte att klubba igenom om att utreda om Eriksdalstunneln kan användas för cykelpendling.