Min lokala hjälte

Nu börjar andra delen av nya Vega att byggas

Byggstarten av bostäderna väster om järnvägen i nya Vega togs under tisdagen.
Byggstarten av bostäderna väster om järnvägen i nya Vega togs under tisdagen.
Byggstarten av bostäderna väster om järnvägen i nya Vega togs under tisdagen.
Byggstarten av bostäderna väster om järnvägen i nya Vega togs under tisdagen.
Byggstarten av bostäderna väster om järnvägen i nya Vega togs under tisdagen.
Byggstarten av bostäderna väster om järnvägen i nya Vega togs under tisdagen.
På tisdagen började västra delen av nya Vegastaden att byggas.
Byggstarten av bostäderna väster om järnvägen i nya Vega togs under tisdagen.
På tisdagen började västra delen av nya Vegastaden att byggas.
Slänten innehåller 264 lägenheter och hamnar intill Vega station. På bilden, etapp 1.
På tisdagen började bostäderna väster om järnvägen i nya Vega att byggas.
Slänten innehåller 264 lägenheter och hamnar intill den kommande pendeltågsstationen.
På tisdagen började bostäderna väster om järnvägen i nya Vega att byggas.
Slänten innehåller 264 lägenheter och hamnar intill Vega station. På bilden, etapp 1.
På tisdagen började bostäderna väster om järnvägen i nya Vega att byggas.
Slänten innehåller 264 lägenheter och hamnar intill Vega station. På bilden, etapp 1.
På tisdagen började västra delen av nya Vegastaden att byggas. Trots att marknaden är svajig i det nya området, vill inte byggherren vänta längre med bostäderna.

Det är öster om järnvägen som bostadsbyggandet i nya Vega pågått som mest, men på tisdagen började äve bostadsområdena väster om rälsen att byggas.

Det är Scandinavian Property Group, SPG, som bygger 264 lägenheter i bostadsprojektet Slänten, nära den nya pendeltågsstationen. Den första etappen innehåller 103 bostadsrätter.

SPG har på ritning sålt cirka 60 procent av bostadsrätterna i första etappen, och inflyttning av etappen ska påbörjas i augusti 2019.

Vill inte vänta

Byggherrar i nya Vega har den sista tiden fått erfara en svajig marknad.

Carl Zetterqvist, projektledare på SPG, träffade Mitt i:s reporter i samband med tisdagens byggstart och medger att marknaden är lugnare.

– Men vi tror ju också det blir lättare att sälja lägenheter som vi kan visa än om vi inte kan visa dem. Vi kan inte vänta på att sälja ännu mer, vi är jättenöjda med 60 procent. Jag tror vi haft bra tajming, säger Carl Zetterqvist.

I de kommande två etapperna ska garage och livsmedelsbutik inrymmas.

– Hypotetiskt skulle vi kunna ha byggstart om ett år för resterande etapper, men vi kan inte starta om vi sålt fem procent. Vi behöver ha sålt 50-60 procent.

Sänker ni priset?

– Nej, vi har legat på samma nivå hela tiden. Även de som prissänkt lyckas inte sälja allt. Marknaden är avvaktande, dels på grund av riksdagsvalet, dels på grund av amorteringskravet. Ska du prissänka nu måste du ner rejält och då kan man inte tjäna pengar, säger Carl Zetterqvist.

Det blir bara bostadsrätter i era två kommande etapper också?

– Huvudsakligen, men där kan det bli förändringar.

Det traditionella spadtaget på tisdagen – eller grävskopetaget – togs av kommunalrådet Meeri Wasberg (S).

Hon tror att utmaningen vid det kommande stationsområdet blir för SL att se till att pendeltågstabellen tajmar med bussar till nya Vega station.

Viktigt med tidtabellerna

– Vega station väntas öppna i april 2019, och med de fyra tidtabellsomgörningar som görs per år, så är det ju bra om resenärer inte hamnar i en sits där man behöver gå sista biten till Vega station utan att bussarna går ända fram, sade hon till Mitt i.

– Samtidigt skulle det ju vara olyckligt om bussarna började köra personer till Vega station innan stationen börjar trafikeras.