Min lokala hjälte

Experter: Stan går snart inte att förtäta mer

Göran Cars, professor i samhällsplanering och Alexander Ståhle, doktor i stadsbyggnad.
Göran Cars, professor i samhällsplanering och Alexander Ståhle, doktor i stadsbyggnad.
Antingen måste bilarna bort från innerstan – eller så bygger vi en ny stad nån annanstans.
Det tycker specialisterna på samhällsplanering, när vi i vår serie om trängseln i innerstan blickar mot framtidens Stockholm.

Befolkningen ökar, men inte den geografiska ytan i innerstan. Hur ska vi då få plats i framtidens Stockholm? Vi tog med oss frågan till två experter på stadsplanering, som har lite olika idéer om hur morgondagens stad ska byggas.


I en serie artiklar granskar nu Mitt i hur vi i innerstan påverkas när allt fler ska samsas på samma yta – i dag handlar det om framtidens innerstad. Här kan du läsa alla tidigare artiklar i serien.


Vill bygga nya städer

Göran Cars, professor i samhällsplanering vid Kungliga Tekniska högskolan, har en bestämd linje i frågan.

– Vi kan inte ägna oss åt att förtäta och förtäta. Vi måste bygga riktiga städer som ligger på hyggligt pendelavstånd, säger han.

Som ett exempel ger han Knivsta, som ligger mitt emellan Stockholm och Uppsala.

– Det finns fördelar när man bygger en ny stad. Att man kan göra rätt från början och ta till vara på all kunskap och värderingar om vad som är en bra stad, säger Göran Cars som just nu arbetar halvtid med att projektleda flytten av Kiruna.

Här vi nått en förtätningsgräns i centrala Stockholm?

– Svårt att säga. Lite förtätning går bra, men för mycket gör att man tappar karaktär och kvaliteter.

”Gränserna börjar nås i innerstan”

Alexander Ståhle är doktor i stadsbyggnad på KTH och vd för ett arkitektkontor. Han tycker att gränserna börjar nås när det gäller att bygga nytt i innerstan.

– Det finns till exempel få platser kvar att bygga nya skolor och parker.

Ju mer vi bygger desto fler bilar måste vi ta bort

Alexander Ståhle

Ska man förtäta måste bilarna maka på sig, enligt Ståhle. En linje som även professorn Göran Cars är inne på.

– Bilarna tar upp mellan 20-30 procent av ytan i staden. Ju mer vi bygger desto fler bilar måste vi ta bort. Till exempel genom att bygga om vägar till gator och minska antalet parkeringar, säger Alexander Ståhle.

Han ser gärna att Stockholm förtätas mer i villaområdena i närförorterna, genom att till exempel bygga flerbostadshus på villatomter.

– Där kan ju ingen i dag säga att det är för trångt.

Vill inte bygga nya satellit-städer

När det gäller att bygga nya städer på pendlingsavstånd har han en helt annan åsikt än sin kollega professorn Göran Cars.

– Det är att göra om miljonprogrammets misstag, att göra folk beroende av att pendla. Idén har tidigare prövats men inte fungerat. Det har inte varit socialt, ekonomiskt eller hållbara lösningar, säger Alexander Ståhle.