Film inifrån hans villa läggs ut i annonsen

Jonas Lindström, mäklare, och Mats Ljusterfors, säljare, använder film som komplement till sin annons för villan i Aspudden.
Jonas Lindström, mäklare, och Mats Ljusterfors, säljare, använder film som komplement till sin annons för villan i Aspudden.
Vill du vandra runt i bostaden innan visning? Fler tar nu filmkameran till hjälp vid bostadsförsäljningar.

– Jag vill visa så mycket som möjligt av huset, säger husägaren Mats Ljusterfors.

I en tre minuter lång film får tittaren följa med runt i huset på Eskilsvägen i Aspudden.

– Jag gjorde valet för att det kändes som en helt ny grej som kan dra till sig ytterligare uppmärksamhet, säger Mats Ljusterfors.

Han gav filmteamet fria händer under inspelningen. Tittaren får följa med in i huset via ytterdörren, genom vardagsrummet, sovrummen och bland annat tvättstugan. Filmen avslutas i trädgården.

Han resonerar att ju mer han kan visa av huset desto bättre.

– Det drar till sig dem som verkligen är intresserade.

Mäklaren som förmedlar huset håller med.

– Jag ser det som ett bra komplement till bilderna. Köparen får mer info tidigare, redan vid datorn, och kan avgöra om det är tillräckligt intressant för att gå på visning. De som kommer är seriösa spekulanter som har läst på, säger Jonas Lindström.

Filmen är också ett sätt att skilja ut annonsen och skapa uppmärksamhet, menar han.

– Annonsen har fått otroligt många klick på internet hittills.

Jonas Lindström jobbar i Hägersten åt mäklarfirman Notar som sedan i höstas har film som ett tillval för dem som ska sälja sin bostad. Kostnaden är 3 000 kronor.

– Det är en naturlig utveckling av marknadsföringen. Vi har haft filmer på allt från ettor till stora hus, säger Pasha Sabouri, vd för Notar som även är ordförande för branschorganisationen Fastighetsmäklarförbundet.

Trenden är tydlig, menar han. Fler mäklare väljer att använda sig av film i takt med att produktionskostnaderna blir lägre och kvalitén bättre.

– Men det är fortfarande ganska nytt. Vissa större kedjor kör på det. Man ser det oftare och oftare på allt fler objekt. Samtidigt har andra små mäklarfirmor följt med, säger han.

En av dem är Lagerlings Fastighetsmäkleri. De producerar filmer till de mest exklusiva bostäderna, berättar fastighetsmäklaren Richard Lagerling.

En vindsvåning vid Humlegården, med en prislapp på 28,5 miljoner, är ett av objekten. Där får tittaren inte följa med genom alla rum utan får se panoreringar i några av dem.

– Vi ser det som en trailer, en försmak innan visning. Det känns som ett nytt roligt grepp som underlättar för köparen och skapar en känsla av hur saker hänger ihop, säger han.

Även där har filmen höjt antalet klick annonsen har fått på internet.

– Jag tror mycket på film inför framtiden. Bostadsannonserna spelar allt mindre roll. Fler hittar sin bostad på nätet, säger Richard Lagerling.