Gamla + Nya Bro = Sant?

Kurre Henriksen, Gamla Bro: "Nog händer det att jag går över på andra sidan, men bara på dagtid. De få gånger man är ute i centrum på kvällarna märker man hur stökigt det är." Här med grannen Britt-Mari Karlsson.
Kurre Henriksen, Gamla Bro: "Nog händer det att jag går över på andra sidan, men bara på dagtid. De få gånger man är ute i centrum på kvällarna märker man hur stökigt det är." Här med grannen Britt-Mari Karlsson.
Ottilia Nymark, 22, med sonen Vide, Korpstigen i Nya Bro: "Vi trivs här. Det finns jättemycket barn och det är mer rörelse här än i området vid stationen. Det vore bra om områdena blandades lite mer."
Ottilia Nymark, 22, med sonen Vide, Korpstigen i Nya Bro: "Vi trivs här. Det finns jättemycket barn och det är mer rörelse här än i området vid stationen. Det vore bra om områdena blandades lite mer."
En länk mellan miljonprogram och idylliska villaområden.
Det är kommunens vision för framtida Bro.
Men vill medborgarna samma sak?

Enköpingsvägen, eller gamla E18, är den mest trafikerade vägen genom Bro tätort. Men för många Brobor är det mer än så. För dem symboliserar vägen en skiljelinje mellan det nya och gamla Bro. På ena sidan miljonprogram – på andra sidan välkrattade villaträdgårdar.

Kurre Henriksen har bott i Gamla Bro sedan 90-talet. Han ser tydliga skillnader.
– I början bodde vi i Råby, på andra sidan. Det var trevliga områden på den tiden. Sen blev det stökigare, säger han.

– Det är mer kackel och liv i centrum. Här är det lugnt och skönt, säger grannen Britt-Mari Karlsson.

Det händer att Kurre Henriksen går över till områdena norr om Enköpingsvägen – men bara på dagtid.
– Förr kunde man gå ut på kvällarna och känna sig lugn. Nu törs man inte gå ensam efter klockan 18, säger han och syftar på den senaste tidens bilbränder, ett problem som i första hand drabbat områdena Finnsta och Råby.

500 meter bort, på andra sidan, bor Ottilia Nymark, 22. Hon rör sig sällan söder om Enköpingsvägen.

– Det är mest för att det inte händer så mycket runt stationen. Jag tycker att det vore bra om områdena blandades upp. Just nu känns det lite uppdelat, säger hon.

Råbybon Behnaz Maghsudloo, 45, stannar till på väg hem från mataffären i Bro centrum. Hon är trött på kategoriserandet.

– Min farmor bodde i en villa i Gamla Bro och jag var ofta där och besökte henne. För mig är det ingen skillnad. Bro är Bro, säger hon.

Så, hur mycket sanning ligger bakom bilden av det uppdelade Bro? En snabb koll på inkomstnivåerna ger en uppfattning. I Gamla Bro är medelinkomsten per månad nästan 7 000 kronor mer än i Finnsta och Råby. De flesta som bor intill stationen röstar blått och bor i villa. På andra sidan vägen dominerar hyresrätter och vänsterväljare.

Men det finns fler förklaringar. Enligt Lars Brofalk (C), ordförande i bygg- och miljönämnden handlar det om stadsplanering.

– Enköpingsvägen har varit en mittdelare i Bro eftersom det är där som den tunga trafiken gått. Det har också påverkat hur byggena planeras. Det finns ju väldigt få infarter till Gamla Bro, vilket gör att det blir avgränsat, säger han.

Nu ska det bli ändring. Bro växer med 3 000 nya bostäder inom tio år och Upplands-Bro kommun vill skapa en överbryggning mellan Bro centrum och Bro Station – med Köpmanvägen som kommersiellt stråk. Enköpingsvägen ska få mindre trafik med hjälp av den nya trafikplatsen i Kockbacka och fungera mer som en småstadsgata.

– Bro är under väldigt stark utveckling. Utöver Trädgårdsstaden och Tegelhagen söder om järnvägen tittar vi på att försöka förvärva fler fastigheter i centrum. Det börjar verkligen röra på sig, säger Lars Brofalk.

Alla är inte lika entusiastiska. När Upplands-Bro kommun presenterade planerna på ett fyravåningshus på Köpmanvägen i augusti väckte det ont blod bland villaägarna. Det 13 meter höga huset ansågs förstöra utemiljön för de närboende.

”Det är sjukt att bygga så högt i ett låghusområde”, sa ordföranden i bostadsrättsföreningen inför ett samrådsmöte med kommunen.

Britt-Mari Karlsson var med på mötet.
– Jag tycker att det är för gräsligt. Det passar inte in med ett fyravåningshus mitt bland alla radhus och villor. Bro får gärna växa men jag förstår inte varför de måste förtäta just här – i Gamla Bro?

Fakta

Här ska det byggas

Köpmanvägen – Det kommunala bostadsbolaget Upplands-Brohus vill bygga ett eller flera våningshus med minst 15 hyreslägenheter intill vägen.

Gamla Brandstationen – Brandstationen har rivits och snart byggs ett fyravåningshus med 80 lägenheter för ungdomar och studenter.

Fjärilsstigen – De befintliga husen byggs på med nya våningsplan. Dessutom planeras ett helt nytt hyreshus med 39 lägenheter.

Bagarvägen – 142 nya lägenheter byggs på gamla radontomten. Lägenheterna byggs i nio fyravåningshus och ska vara inflyttningsklara i oktober 2018.

Trädgårdsstaden – En helt ny stadsdel söder om järnvägen. Innefattar omkring 1 500 nya bostäder, tre förskolor, en F-9 skola och en idrottshall. Planerad byggstart: 2017/2018.

Tegelhagen – Omkring 1 500 bostäder planeras vid det gamla Tegelbruket i Bro. Ska sändas ut på granskning.

Bro centrum – Svenska kyrkans nya lokaler ska bli Bros nya landmärke. Planen är ute på samråd och kan klubbas under sommaren 2017.

Fliesbergshuset – Omkring 300 lägenheter planeras intill Willys, 250 meter från E18 och Håtunavägen. En ny gång- och cykelväg planeras också.

Källa: Upplands-Bro kommun