Hetaste hemmet till salu för 75 miljoner

Villa Kusten på Djurgården är till salu för 75 miljoner kronor och fick 14 567 klick på Booli. Foto: Johan Aredal
Villa Kusten på Djurgården är till salu för 75 miljoner kronor och fick 14 567 klick på Booli. Foto: Johan Aredal
Vad är populärast bland bostadsletarna i länet? Svaret är lyx. Villa Kusten på Djurgården, som är till salu för 75 miljoner kronor, lockar mest – i alla fall enligt statistik från Hemnet och Booli.

Under en vecka i slutet på januari tittade över 14 500 personer på annonsen för det 448 kvadrat­meter stora huset, kallat Villa Kusten, på Djurgården. Villan var det överlägset populäraste objektet i länet under den veckan.

– Jag tror den lockar för att det är väldigt många som vill bo på Djurgården men få som kan. Villan är unik, har en stor sjötomt och har dessutom ett nyrenoverat gårdshus, säger fastighetsmäklare Christer Magnusson.

Bland de mest visade annonserna döljer sig ofta ett dyrt eller udda objekt, enligt Anders Kyhlstedt, vd för bostadssajten Booli.se.

– Det kan vara en pool på taket eller en helikopterplatta. Men vi kan konstatera att extrema objekt lockar. Dessutom blir det allt vanligare att de lite mer udda objekten sprids mycket via sociala medier, vilket skapar ännu fler klick, säger han.

Intresset för lägenheter och villor var lika stort under veckan, visar topp tio-listan från Booli och Hemnet. Bakom de fem mest klickade objekten döljer sig främst hem som säljs för 10 miljoner eller mer.

Ett av undantagen är den 10m² stora lägenheten i Birkastan som var den mest populära på Hemnet under veckan. Mäklare Pernilla Lippert lyfter upp flera förklaringar.

– För det första är den välplanerad, helt renoverad och ligger bra till. Men det finns flera faktorer. Så små lägenheter är väldigt sällan till salu. Jag tror den lockar ungdomar som inte har råd med kontantinsatsen till större lägenheter.

Lägenheten hade närmare 4 000 klick.

– I normala fall hamnar de någorlunda populära villorna och lägenheterna på 1 000–2 000 klick, säger Ulrika Berg, marknadschef på Hemnet.

Men antalet visningar på sajten behöver inte alls spegla köpintresset, poängterar hon. 40 procent av dem som besöker Hemnet planerar inte att köpa en ny bostad inom den närmaste tiden. I stället är det nyfikenheten och inspirationen som driver dem. Och andelen som bara tittar blir allt större. För ett år sedan var det 30 procent som inte var spekulanter.

Kändisars bostäder brukar till exempel få höga siffror.

– Det är framför allt drömmarna som påverkar antalet klick, säger Ulrika Berg.