Min lokala hjälte

Hyresgäster i Årsta rasar mot Akelius

Britt-Inger Ljungholm Akelius
"Jag blir ledsen och jag mår inte bra av att det är så kallt", säger Britt-Inger Ljungholm
Element Ottsjövägen 23
El-värmaren som Britt-Inger måste ha gång för att ha det lite varmt i rummet.
Akelius köpte hyreshuset på Ottsjövägen 23 i Årsta förra våren. Sedan dess har det varit bekymmer för hyresgästerna.
– Förre ägaren var inte alltid bra, men nu är det värre än någonsin, säger hyresgästen Britt-Inger Ljungholm, 63år.

Hyresgästerna på Ottsjövägen 23 får stå ut med mycket. Ytterdörren till huset låser sig inte automatiskt som den ska, värmen i huset svajar och varmvattnet försvinner ofta.

Enligt de boende har problemet förvärrats rejält sedan Akelius fastigheter köpte hyreshuset från Graf fastigheter för knappt ett år sedan. Bland annat har oljan tagit slut flera gånger, senast förra veckan.

Det kändes dåligt att Akelius tog över, man har ju hört så mycket om dem.

– Vi här i huset ringde jouren så de fick komma och fylla på med olja. Vi måste ju ha varmvatten, säger Britt-Inger Ljungholm som anade oråd när hon fick reda på att Akelius hade köpt huset.

Element Ottsjövägen 23

Britt-Inger måste ha ett elelement i gång för att få det lite varmt i rummet. Foto: Andreas Ekström

– Det kändes dåligt att Akelius tog över, man har ju hört så mycket om dem.

Mitt i har tidigare rapporterat om klagomål på Akelius fastigheter. Akelius har flera gånger varit med på Hem och hyras lista över de värsta värdarna i landet, bland annat 2013 och 2015.

I januari fick de boende information att oljepannan ska bytas ut mot fjärrvärme. Arbetet påbörjades i slutet av januari, och efter det så intensifierades problemen med varmvattnet.

– Jag kom hem från semester för en vecka sedan och vi har bara haft fungerande varmvatten i tre av sju dagar förra veckan. Jag jobbar natt inom vården och när jag kommer hem vill jag kunna duscha, säger Britt-Inger.

Lager på lager för att inte frysa

När Britt-Inger kommer hem på morgonen och ska sova efter nattens arbete sover hon  med flera lager kläder för att inte frysa.

– Jag har byxor, tröja och morgonrock samtidigt som en extra elvärmare är på för att jag inte ska frysa. När jag pratat med Akelius om problemen så säger de att jag kan ta in på hotell om det är så jobbigt,  säger Britt-Inger Ljungholm.

Britt-Inger har flera lager kläder på sig för att slippa frysa när hon sover. Foto: Andreas Ekström

Hyresgästerna upplever att de inte får någon hjälp när de ringer Akelius och felanmäler. Det är först när flera klagar som det händer något. De boende har organiserat sig i en facebookgrupp, där de delar med sig av sina bekymmer:

”Jaha trot den som vill. Söndag morgon ingen värme inget varmvatten”

”Jaha då var vi där igen. Ingen värme inget varmvatten. Funderar på om jag ska betala hyran med 2 biocheckar.”

”Jag blir helt galen snart. Felanmält igen. Snälla gör samma sak allihop så de åker ut igen. Som jag längtade efter ett hett bad.”

Hyresgästföreningen känner väl till problemet på Ottsjövägen 23. De har gjort mätningar hemma hos Britt-Inger, i sovrummet hade hon som lägst drygt tio grader under den första veckan i december 2017. I snitt var det 13 grader i sovrummet. I vardagsrummet hade hon i snitt 17 grader under mätperioden.

– Det är flera medlemmar som har felanmält till oss. Det har varit bekymmer med värmen och varmvattnet. Det första ärendet kom in i oktober förra året och efter det har det varit bekymmer med jämna mellanrum, säger Estelle Sajedpour, juridiska enheten på Hyresgästföreningen.

Har hyresgästerna rätt till hyresersättnig?

– Jag arbetar på det och mitt mål är att de ska få ersättning under hela den här perioden, från oktober när ärendet kom in till oss fram tills det att att ärendet är avslutat, säger Estelle Sajedpour.

Strul med oljepannan

Den nye fastighetsägaren Akelius försvarar sig:

– Vi har en plan för renoveringar i huset. Ett steg i den här planen var att ersätta oljepannan med fjärrvärme, säger Jonas Ångman, förvaltare på Akelius.

– Vi har haft bekymmer med den ersättningspanna som vi ställde dit. En optisk givare gick sönder och vi har haft strul med påfyllnaden av oljan. Men nu har vi en kille som kollar pannan två gånger om dagen. Det ska fungera. Om ungefär sex till sju veckor ska det vara klart, fortsätter Jonas Ångman.

En del hyresgäster upplever att det inte varit något gehör för deras problem, vad säger du om det?

– Det känner jag inte alls igen. Vi har varit mycket lyhörda och jag har försökt förklara för hyresgästerna vad det är som sker, tycker det är tråkigt att de känner så, säger Jonas Ångman.

Kommer hyresgästerna få ersättning?

– Vi följer de rekommendationer som finns från Hyresgästförening och de dagar som det varit bekymmer kommer de få ersättning för, säger han.