Hyresgästföreningen agerar efter larm om förfall

Boende i Vårberg är arga på hyresvärd för denne missköter sina lägenheter.
Hyresgäster i bostadshuset som sitter ihop med Vårberg centrum kräver bättre skötsel.
Hyresgäster i Vårberg centrum slog larm till Mitt i om vanskötsel och dålig ventilation.
Nu ska Hyresgästföreningen besiktiga ett antal lägenheter i huset.

Bostadshuset som sitter samman med Vårberg centrum är inte okänt för Hyresgästföreningen. Klagomål från dem som bor där har kommit in i många år. Det har gällt allt från läckande kranar och avloppsproblem till dålig ventilation och kackerlackor.

– De har hört av sig för att det har varit svårt att få bristerna åtgärdade. Trots att de har felanmält till värden har inget hänt eller också har det tagit väldigt lång tid. Och när en reparation väl har blivit gjord har det inte alltid blivit bra, säger Tamim Alameddine, förhandlare vid hyresgästföreningen.

Tamim Alameddine, förhandlare vid hyresgästföreningen. Kontakt om förfallna bostadshuset i Vårberg centrum, där hyregäster är mycket missnöjda. (fastigheten är Vårholmen 4)

Tamim Alameddine, förhandlare vid hyresgästföreningen. Foto: Liselotte Van Der Meijs

I våras sålde fastighetsbolaget Agora både bostadshuset och centrumgallerian till nya ägare. Nya ägare är Aziz Shawki och Jean Uckardas, som sitter i styrelsen i ägarbolaget Fastighets AB Fjärdholmsgränd.

I en tidigare artikel har Mitt i berättat om hyresgästernas stora missnöje med sin nya värd. De kräver bland annat att den dåliga ventilationen åtgärdas, att den undermåliga sophanteringen förbättras och att fastighetsägaren reparerar trasig inredning inom rimlig tid.

Nu agerar Hyresgästföreningen.

– Vi ska göra en besiktning av flera lägenheter, efter att ha varit i kontakt med hyresgäster som berättat om sin situation. Förmodligen blir det i början av nästa år, säger Tamim Alameddine.

”Vi ska följa upp”

Han berättar också att Fastighets AB Fjärdholmsgränd ännu inte skickat in någon förhandlingsframställan till Hyresgästföreningen – något alla hyresvärdar är skyldiga att göra om de planerar hyreshöjningar under kommande år. Vanligen görs det i början av hösten.

– Den fastighetsägare som höjer hyran utan att ha kontaktat oss gör sig skyldig till brott mot förhandlingsordningen och kan krävas på skadestånd och tvingas betala tillbaka pengar till hyresgästerna. Vi kommer att följa upp vad som händer med det här, säger Tamim Alameddine.

Ringar på vattnet

Problemet med misskötta fastigheter är störst i socioekonomiskt utsatta områden, konstaterar han. Oseriösa ägare sköter varken förvaltning, underhåll eller dialogen med hyresgästerna på ett bra sätt. Det får tråkiga ringar på vattnet.

– När hyresvärden inte tar sitt ansvar blir det också svårare för dem som bor där att ta hand om sina bostäder. Bostadshus som står och förfaller ger dessutom människor känslan av att det här är ett område som ingen bryr sig om, säger  Tamim Alameddine och tillägger:

– Seriösa och långsiktiga fastighetsägare är jätteviktigt för tryggheten och trivseln i ett område.