Intresset går upp och ner: samlar på hissar

Andreas Ulvebring har filmat tusentals hissfärder och lagt upp dem på sin youtubekanal.
Andreas Ulvebring har filmat tusentals hissfärder och lagt upp dem på sin youtubekanal.
Skam den som ger sig!
Skam den som ger sig!
Andreas Ulvebring är troligtvis Stockholms största hissälskare. Han har förevigat över 3 000 färder.

– Varje stadsdel har sin karaktär på hissar.

Intresset började när Andreas var i 4-årsåldern.

– Många barn gillar tåg och får en wow-känsla av något som med sådan kraft rör sig framåt. Jag tyckte det var samma sak med hissar. Det var spännande att komma ut någon annanstans än där man klev in. Att höra alla dess ljud och trycka på knapparna.

Fascinationen växte. På senare år har Andreas, nu 19 år, valt att ta sin hobby till en ny nivå. Han har satt sig in i hissens historia, tagit reda på information om modeller, dess funktioner och olika design.

I samma veva började han filma sina hissfärder och lägga upp dem på sin youtube-sida under namnet RailCarADDE. Där ligger nu över 3 000 klipp – de flesta från Stockholms län. Men det har också blivit en del turer till andra städer i Sverige och utomlands.

Stockholm sticker ut genom de många bevarade grindhissarna. Och det är skillnad på hissar i olika områden.

– I Vasastan är det mycket originalhissar. På Östermalm har de mer elegant speciell arkitektur medan de på Kungsholmen har mer simpel funkisstil.

Vanligtvis har han en kamera i fickan för ”man vet aldrig vilka möjligheter som dyker upp”.

– Kanske står en dörr på glänt till något hus.

Han brukar försöka ta sig så långt ner det går i huset, kliva in i hissen och åka högst upp.

– Ibland trycker jag på stopp under färden, öppnar den eventuella grinden, och ser om den går i gång.

Oftast gör hissarna det, men det har hänt att han har fastnat.

Han visar en grindhiss, med plats för tre personer, i ett hus på Karlbergsvägen i Vasastan.

– Jag gillar det fasade trätaket och listerna kring väggspeglarna. Jag skulle tro att hissen är från 10-talet vilket gör den till en av de tidigare i bostadshus.

Helt ultimat är den dock inte.

– De har satt upp en ny lampa som inte smälter in och panelen för knapparna är utbytt.

Hissen är av en sådan typ han gillar bäst.

– Den ska smälta in i arkitekturen i trapphuset, ha en genomtänkt design vilket är ovanligare i moderna hus som ofta har billigare, mindre enhetliga hissar.

Andreas berättar att det finns många fler hissentusiaster i världen – några i Sverige men fler i USA – som diskuterar och utbyter kunskap i olika nätforum.

– Men jag känner inte till någon i Stockholm som åkt lika mycket hiss som jag.

Fakta

Andreas tipsar om sevärda hissar

Rindögatan 18, Gärdet i Stockholm: Hiss från 30-40-talet som är renoverad med bevarad känsla. Tekniskt sett nyare med digitalt styrsystem och ny motor.

Hötorgsskrapan 3 och 4 i Stockholm: Typiskt modern hiss i kontorsinredning med våningskommandon.

Hässelby torgs vårdcentralbyggnad: De två hissarna ligger i en paviljong och går mellan två våningar. Det enda som skiljer dem åt är dörrarna.