KONSTig brf gör ny storsatsning

Målningarna av Astrid Sylwan kommer att hänga inne i entréerna i husen på Larsbodavägen.
Målningarna av Astrid Sylwan kommer att hänga inne i entréerna i husen på Larsbodavägen.
Erik Blennberger och Richard Wetterström från brf Revskär 2015.
Erik Blennberger och Richard Wetterström från brf Revskär 2015.
De har bytt sina piskställningar mot skulpturer. Nu satsar brf Revskär på Larsbodavägen vidare med kvalitativ konst i trapphusen. Idag invigs fyra stora målningar av konstnären Astrid Sylwan.

För två år sedan skrev Mitt i Söderort om bostadsrättsföreningen Revskär på Larsbodavägen, som ville göra parken Dälden i centrala Farsta till en offentlig konstpark.

Stockholm konst sa nej, men föreningen lät sig inte nedslås. De tre skulpturer som de själva låtit placera ut i parken, kompletteras nu med en stor konstsatsning inomhus. Idag invigs verket Mellan marken och augustihimlen, av konstnären Astrid Sylwan. Fyra färggranna målningar, två och en halv meter höga, kommer att pryda varsin vägg i entréerna till föreningens hus.

– Att komma in i de här husen blir att mötas av ett glatt tilltal. Konst ökar intensiteten och glädjen i livet, säger brf Revskärs konstfrälste vice ordförande Erik Blennberger.

Mitt i Söderort skrev om brf Revskär i september 2015.

 

Det är inte bara entréerna som får färg. Astrid Sylwan har även designat mönster som sedan utförts av målare på varje våningsplan i de fyra husen.

”Kvarteret Revskär var en utmaning. Hela 44 våningsplan i fyra huskroppar som vart och ett skulle få en egen karaktär och samtidigt bindas ihop till en helhet”, skriver konstnären själv i ett pressmeddelande.

I Centrumkyrkan idag tisdag klockan 18 berättar Astrid Sylwan om arbetet med konstverken. Därefter blir det rundvandring i husen och avtäckning av målningarna.

Att bostadsrättsföreningar satsar sina pengar på konst hör inte till vanligheterna.

Hur har ni råd med det här?

– Det här är rättså små kostnader. Att byta fönster i hela föreningen skulle till exempel kosta tjugo gånger mer, säger Erik Blennberger.