Många vittnar om kaos i Sollentunahems kö

Sollentunahems lokal på Malmvägen. Foto: Johan Rosholm
Sollentunahems lokal på Malmvägen.
Många som står i bostadskö i Sollentunahem uppger att de har blivit av med poäng eller helt sparkats ut ur kön trots att de har loggat in som man ska.
Sollentunahem förändrade köreglerna den 1 december, men ingen ska ha kunnat förlora poäng på grund av ändringarna. Ändå är det precis vad som har hänt enligt många som skrivit i en tråd på Facebooksidan ”Sollentunatipset!”.

– Jag hade 2 155 poäng den 17 december, men i början av februari hade jag plötsligt bara 703 poäng. Och det sjuka är att det inte är första gången det händer mig. En gång förut har jag förlorat poäng i kön för parkering, säger Angelica Ljunglöf som startade Facebooktråden där hon frågade om det fanns fler som hade förlorat köpoäng.

Snart vällde svaren in. En hel del skriver att de har förlorat poäng, precis som Angelica Ljunglöf. Andra berättar att de eller deras barn har kastats ut ur kön trots att de har loggat in regelbundet.

”Min dotter blev av med hela sin kötid”

”Jag vet till 100% att jag har loggat in minst 2 ggr/år, ändå när jag skulle logga in i höstas så hade jag sparkats ut ur kön med förklaringen att jag inte hade varit inne sen nån gång 2013”, skriver exempelvis en kvinna som också berättar att hon senare fick andra uppgifter om när hon senast var inloggad.

”Min dotter blev av med hela sin kötid och hade stått 5 år. Och yes, vi hade varit inne och uppdaterat då jag har skött det hela”, skriver en mamma.

”Det handlar ju om min livssituation”

Någon i tråden påpekar att köpoängen nollställs då man skriver kontrakt på en lägenhet och tänker att det kanske kan förklara de förlorade poängen. Men flera svarar att det inte kan vara orsaken. Ett par av dem bor inte i Sollentunahem utan är endast köande, och har ändå blivit av med köpoäng.

Angelica Ljunglöf tycker att det är allvarligt att systemet inte tycks vara säkert, särskilt då det handlar om något så viktigt som bostäder.

– Jag bor i Rotebro, men vill tillbaka till Edsberg. Det skulle vara bättre både för min hund och för mitt jobb. Så tar de bort poäng för mig! Det handlar ju om min livssituation. De har noll koll på vad de gör. Och att ringa till uthyrningen hjälper inte, man har inget att säga till om, säger hon.

Sollentunahem känner till FB-tråden

När Lokaltidningen Mitt i får tag på Sollentunahems vd Martin Lindfors känner han redan till Facebooktråden med de många köande som berättar att de har förlorat poäng eller kastats ut ur kön utan orsak.

– Det finns alltid väldigt många som har alla möjliga argument för att de ska ha mer poäng än de har, säger han.

Men här handlar det ju om folk som har förlorat poäng de har haft.

– Jag vågar inte spekulera i vad det beror på. Det får vi ta från fall till fall.

Kan de nya reglerna som infördes i december ha gjort att några har tappat poäng?

– Nej, förlorar poäng gör man bara om man flyttar till en ny lägenhet.

Kan det ändå ha hänt något i systemet när de nya reglerna infördes?

– Jag kan inte garantera att det inte är så, men det tror jag inte.

Vad ska de köande som utan orsak har blivit av med poäng göra?

– Är det så att man tycker att man har fel poäng så måste man ta kontakt med uthyrningen hos oss. Ligger det något i det så rättar vi till det, säger Martin Lindfors.

Fakta

Nya köregler gäller från 1 december

Sedan den 1 december gäller en ny policy för Sollentunahems kö.

En nyhet är att kötiden för de som bor i Sollentunahem gäller från det datum de skrev kontrakt på lägenheten, och att man får ett års extra kötid när man har bott i två år i lägenheten.

En annan nyhet är att hyresgäster som återlämnar en lägenhet får tillbaka två år av den kötid som gick förlorad då man tog lägenheten i Sollentunahem.

Ytterligare en nyhet är att de köande nu behöver logga in endast vart annat år, inte varje år som tidigare, för att behålla sin plats i kön.