Nya t-planer gör att förtätningen läggs på is

Industrivägen i Hagalunds industriområde, med Blåkulla i bakgrunden.
Industrivägen i Hagalunds industriområde, med Blåkulla i bakgrunden.
I och med beskedet om att det faktiskt blir en ny tunnelbanestation i Hagalunds industriområde läggs förtätningsplanerna uppe i Hagalund på is.
– Vi lägger Hagalundsstrategin åt sidan – nu fokuserar vi på den nya tunnelbanestationen, industriområdet och förtätning utmed Solnavägen, säger Pehr Granfalk (M), kommunstyrelsens ordförande.

Den nya stationen i Hagalunds industriområde blir av. Saken har nu klubbats i kommunfullmäktige och presenterats av Sverigeförhandlingen under en högtidlig presskonferens. Som grädde på moset meddelades även att staten lovar att gå in med 200 miljoner kronor i stationsprojektet.

Därmed återstår ”endast” 650 miljoner kronor av de 850 miljoner kronor som stationen beräknas kosta Solna. Resten av pengarna ska staden dra in genom att sälja mark i industriområdet samt utmed Solnavägen, som ingår i influensområdet. Solna stad har nämligen förbundit sig att bidra med 4000 nya bostäder i gengäld.

Hagalundsstrategin läggs på is

Tidigare har det nämnts att den planerade förtätningen i Hagalund, som vållat stor oro bland Hagalundarna, skulle utgöra en del av bostadstillskottet. De planerna har nu skrinlagts.

– Vi lägger Hagalundsstrategin åt sidan, den har spelat ut sin roll lite – nu fokuserar vi på den nya tunnelbanestationen, industriområdet och förtätning utmed Solnavägen, säger Pehr Granfalk (M), kommunstyrelsens ordförande.

Den enda delen i förtätningsplanerna som finns kvar är idén om ett kontorshus i slänten mittemot Solna station och upp mot Hagalund, där det även planeras en rulltrappa.

”Solnas skattebetalare ska inte stå för kostnaden”

Förutom att sälja mark räknar staden med att få in pengar i tunnelbanebidrag från andra markägare i industriområdet, till exempel Humlegården.

– Vi för även diskussion med andra markägare. Det kommer bli en stor intäktskälla. Solnas skattebetalare ska inte stå för kostnaden för gula linjen eller den nya stationen, säger Pehr Granfalk.

Stadens kostnad för gula linjen till Arenastaden är satt till 600 miljoner, och av dessa har man redan fått in 500 miljoner i tunnelbanebidrag från exploatörer utmed linjen.

Kommer det ingå hyresrätter i det som byggs?

– Der är upp till de som köper marken. Vi går aldrig in och subventionerar mark för att nån ska bo i en hyresrätt. Men Signalisten får bygga på de markområden de har, de äger en del mark nere vid Solnavägen.

– Sen har Diligentia och Wåhlins (som bygger hyresrätter, reds. anm) gått in med exploateringsbidrag redan, så det kommer att byggas hyresrätter, säger Pehr Granfalk.