Polisen struntade i spåren

Polisen utredare tog aldrig in ficklampan utan lade ner utredningen direkt.
Polisen utredare tog aldrig in ficklampan utan lade ner utredningen direkt.
Tjuvarna slog till på natten och plundrade hans Audi på däck och fälgar.
Trots fingeravtryck och en kvarglömd ficklampa lade polisen ned utredningen direkt.
– Klart jag är besviken, säger Väsbybon ”David”.

Stölden upptäckte David, som egentligen heter något annat, tidigt på morgonen när han skulle köra till jobbet i Uppsala.

– De hade satt klossar under bilen och däck och fälgar var bortplockade, berättar David.

Han anmälde omedelbart stölden till polisen. Det som gjorde David lite hoppfull var att tjuvarna lämnat spår efter sig.

– Jag hade tvättat bilen klockan 22 kvällen innan så det var enkelt att hitta fingeravtryck längs hela bilen från när de lyft upp bilen. Dessutom låg en kvarglömd liten ficklampa intill bilen.

Den ligger dock fortfarande kvar i en papperspåse i lägenheten. För några polistekniker kom aldrig ut till platsen, vare sig för att undersöka fingeravtryck eller hämta in ficklampan. Klockan 13.20 nästa dag var förundersökningen nedlagd.

– Det är klart jag är besviken på polisen. Den här gången fanns det ju bevis.

Inspektör Michael Sultan, som var den som bestämde att utredningen skulle läggas ned, försvarar beslutet.

– Min uppgift är att bedöma om det här kommer att räcka för att en åklagare ska kunna väcka åtal mot en specifik person.

Hur ser du på att det tycks ha funnits fingeravtryck och en kvarglömd ficklampa?

– Fingeravtryck har ingen betydelse i det här fallet eftersom vem som helst kan ha lagt handen på bilen. Ficklampan kan ha legat där sedan tidigare. Det är inget som håller, säger Michael Sultan.

Kan du förstå brottsoffrets besvikelse?

– Ja, absolut. Den här målsäganden ser sina däck och fälgar som är jätteviktiga för honom men han ser ju inte de hundra andra målsäganden som drabbats av betydligt värre brott som ska utredas. Det här är inte ett brott av den digniteten att det prioriteras, säger Michael Sultan.

Stölder av bilar och bildelar kostar försäkringsbolagen omkring 700 miljoner kronor per år enligt If.

– Det här är ett jätteproblem. Vi är helt övertygade om att det rör sig om organiserade ligor, säger Lars Silfverswärd ansvarig för skadeförebyggande på If.

Särskilt stöldbegärligt är airbags och navigationsutrustning. Stölder av däck och fälgar är mindre vanliga men har två toppar per år – i april och i oktober då svensk lagstiftning kräver byte mellan vinter- och sommardäck.

– Här pratar vi om andra ligor för jag tror inte att däcken och fälgarna lämnar Sverige, säger Lars Silfverswärd.