Stockholm får ny tunnelbana genom Årsta

presskonferens
Representanter för Sverigeförhandlingen, landstinget och Stockholm stad.
Skisskarta
Sverigeförhandlingens skisser.
Framtidens Årstafält.
Framtidens Årstafält.
Stockholm får en ny tunnelbanelinje till Älvsjö via Årstaberg och Årstafältet. Det är ett resultat av Sverigeförhandlingen där Stockholm stad åtar sig att bygga 48 500 nya bostäder.
– Ingen kan bygga tunnelbana utan statligt stöd, säger HG Wessberg, Sverigeförhandlare.

Stockholm stad var inte helt oväntat huvudrollsinnehavare när tre nya spårprojekt presenterades på torsdagen av Sverigeförhandlingen.


Läs mer: Sverigeförhandlingen presenteras – flera nya spår


De nya satsningarna är tunnelbana genom Årsta, Roslagsbana till T-Centralen och Spårväg syd.

Samtliga tre projekt berör och går genom Stockholm stad. Sammanlagt åtar sig Stockholm stad att bygga 48 500 bostäder före 2035.

– Det här är fantastiskt och det är behövligt. Vi är en av de snabbast växande städerna i Europa. Så det är jätteviktigt att vi redan nu planerar var spåren ska gå, säger Karin Wanngård (S).

Av de här 48 500 bostäderna, hur många skulle ändå byggas?

– Det är klart att vi redan nu har planer och anvisningar var det kan byggas bostäder. Nu kan vi gå vidare med mer exakta detaljplaner, säger Karin Wanngård (S).

Staten ska stå för 15,9 miljarder kronor, varav 7,5 miljarder ska finansieras av trängselskatten. Kommunerna och landstinget står gemensamt för den andra knappa halvan av investeringspotten.


Läs mer: Ny tunnelbana – då får bilisterna betala


Sverigeförhandlingen har också lett fram till en förändring av trängselskatten från år 2020.

Bland annat ska avgift kunna tas ut en halvtimme tidigare, det vill säga från klockan 06.00, och den högsta avgiften höjs med 10 kronor till 45 kronor per passage.

De nya spårsatsningarna ska ha byggstart senast år 2026.

Fakta

Tunnelbana Årsta

Kostar 12,6 miljarder kronor att bygga och får sex stationer. Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan. Stockholm stad ska bygga 48 000 bostäder.

Källa: Sverigeförhandlingen
Fakta

Spårväg syd och Roslagsbanan

Stockholm stad berörs också av de två andra satsningarna. Spårväg syd går från Älvsjö via Fruängen och Skärholmen till Flemingsberg.

Roslagsbanan dras från Universitetet via Odenplan till T-Centralen. I denna del åtar sig Stockholm stad att bygga 500 bostäder.