Träffade inte dement före försäljning

I hela lägenheten syns spår efter musikerna. På köksbordet ligger urdruckna läskburkar. På handfatet vilar två trumpinnar. Och i trappuppgången har röken letat sig ut.

Bilderna ingår i en annons för en 40 kvadratmeter stor lägenhet på Hornsgatan som visats på Hemnet och Booli i en dryg vecka. Reaktionerna på internet är blandade: som ”fånigt”, ”coolt” och ”love it”. Någon undrar om det framgår om grannarna är extra tåliga.

Efter tre dagar hade annonsen visats över 6 000 gånger.

– Det är tio gånger så mycket som normalt, säger Tomas Backman.

Han är kreativ chef på mäklarfirman Fantastic Frank som står bakom annonsen.

– Vi tror att lägenheten kommer att säljas till en ung tjej eller kille och att den personen nu kommer att känna sig väldigt träffad och antagligen vara mer intresserad av lägenheten.

Riskerar ni inte att skrämma bort eventuella spekulanter?

– Jag tror faktiskt inte det. Inte den målgrupp vi riktar oss till. Vi ser det som att det är bättre att tio älskar lägenheten än att hundra gillar, också för budgivningen.

Mäklarfirman har använt sig av statister ett fåtal gånger tidigare.

– Men allt beror på kontexten. För att det ska bli rätt måste man hitta målgruppen och ha en ordentlig tanke bakom, säger Tomas Backman.

Statister är en del av förändringen som bostadsannonserna har genomgått sedan i somras, enligt Stefan Nilsson, trendexpert på Trendgruppen.

– Vi har tidigare lärt oss att avpersonifiera hemmen, vilket har gjort annonserna till en generisk massa. Det har varit samma vita badrum och samma sorts handdukar. Nu behöver vi något annat för att vi ska lockas.

Men än så länge är de få som använder sig av personer – i Sverige så väl som internationellt.

Stefan Nilsson ser inte statister som en trend för framtiden.

– Jag tror det är en tillfällig grej. Fördelen med personer är att de skapar en stark identifiering. Men jag tror mäklarfirmorna varken har råd eller tid att anlita modeller för att det ska bli stort.

Däremot ser han en framtid för andra, mer vågade, sätt att uttrycka sig i annonser.

– Och att ge liv i hemmen. Men det tror jag vi kommer att göra med rekvisita, som frukten i bastun, inte med personer.

Bostad En mäklare från Nacka varnas av Fastighetsmäklarnämnden för att ha sålt en dement kvinnas lägenhet utan att ha träffat henne.

Mäklaren fick i stället kvinnans fullmakt via hennes son. Eftersom mäklaren inte träffade kvinnan är det extra viktigt att kontrollera säljarens identitet, något mäklaren inte levde upp till, enligt nämnden.

Fastighetsmäklarnämnden påpekar också att mäklaren visste att kvinnan var intagen på ett vårdhem och att hon var mycket darrhänt när hon undertecknade fullmakten. Det skulle kunna ha fått mäklaren att ifrågasätta kvinnans tillräknelighet.