Utan toalett och kök i elva månader

Jousef Al Alami
Jousef Al Alami i köket, närmast i bild är toalett och badrum.
Jousef Al Alami anmälde att hans bostadsrätt var vattenskadad förra våren. Sedan dess har kök och toalett rivits ut men när renoveringen väl skulle slutföras dök aldrig någon hantverkare upp.

Jousef Al Alami upptäckte att badrummet i hans bostadsrätt i Vårby var fuktskadat för ett år sedan, vilket rapporterades till bostadsrättsföreningen. I mars påbörjade han renovering av köket och upptäckte att fuktskadan från badrummet även spridit sig dit.

Han kontaktade sitt försäkringsbolag, Trygg hansa, som i sin tur anlitade byggföretaget Dipart som skulle renovera skadan.

– Sedan mars förra året har jag bott i en annan lägenhet. En tredjedel av min lön går till bara boendekostnader, och fortfarande har jag inte fått något slutdatum när allt ska vara klart, berättar Jousef som har haft dubbla boendekostnader sedan mars förra året och nekats ersättning från försäkringsbolaget.

I lägenheten är både kök och badrum utrivet men fortfarande väntar han på att hantverkarna ska slutföra arbetet. Hantverkare som inte synts till på flera månader.

– De lyfte upp golvet och lät det torka i juli, sedan var de här i september och lade några spånskivor. Sedan dess har det inte varit någon här.

– Jag har hamnat i kläm och det kostar pengar. Jag kan inte göra någonting, bara vänta.

Enligt Jens Hoffmann, VD på Dipart så har det skett ett internt misstag i kommunikationen, Jousefs renovering föll helt enkelt mellan stolarna.

– Vårt företag återställer mellan 800 till 1000 skador om året. Processen tar en viss tid dels för att vi ska dokumentera och få skadan godkänd av försäkringsbolagen och dels för att skadan ska avfuktas innan vi kan börja återställa. Det är viktigt att man förstår omfånget av de här arbeten vi utför, det är inte snabbt gjort, som man kanske tror.

Men i just Jousefs fall så visar det sig att ansvariga hantverkare aldrig dök upp när arbetet skulle slutföras. Något som företaget säger sig inte ha vetat om.

– Den enda som är ansvarig och man kan skylla på är mig. Jag som vd är ansvarig för att det här ska fungera. Jobbet för hantverkarna är väldigt självständigt och det fungerar vanligtvis jättebra, men den här gången gjorde det inte det, och det är enbart mitt fel.

Hur gör ni för att det här inte ska hända igen?

– Vi behöver förbättra våra projektrutiner och arbetar med att förstärka vår organisation, vi håller på att rekrytera fler projektledare och fram tills dess så har vi skurit ner antalet arbeten som vi tar på oss.

Nya hantverkare är nu på plats och arbetet är i gång enligt Dipart.

– Jag kan bara beklaga att det blivit så här för just den här kunden, han har varit väldigt tålmodig. Nu är vi på plats och kommer slutföra arbetet så fort som det är möjligt.

Som försäkringstagare hos Trygg hansa krävs det att vattenskadan inte är gammal för att få ut ersättning för dubbel bostad, vilket kan vara en anledning till att företaget inte beviljat ersättning.

– Om man börjar renovera själv och i samband med det valt att flytta till annan bostad under renoveringstiden och till exempel upptäcker en gammal vattenskada så ersätts enbart själva arbetet för skadan. Hemförsäkringen täcker inte merkostnader så som annat boende i de fallen, säger Håkan Franzèn, försäkringsexpert på Trygg Hansa.

Arbetet skulle slutförts i oktober förra året enligt Diparts logg, – en sådan försening är högst ovanlig enligt, enligt Trygg hansa. Men kan inte uttala sig om det specifika fallet på grund av sekretess.

– En renovering som ska ta sju veckor kan inte ta ett halvår. Därför har vi ständig kommunikation med byggföretagen. Men om det nu skulle hända så får man se över de specifika ärendena och se hur kunden drabbats. Har vi som försäkringsbolag eller vår anlitade entreprenör brustit så att kunden drabbats ekonomiskt av ökade boendekostnader då en återflytt försenats, får vi hitta en lösning på hur det kan kompenseras, säger Håkan Franzèn.

Jousef har överklagat beslutet och Trygg hansa kommer nu att gå igenom ärendet igen.