Bostadsbolagets köavgift olaglig

Nu måste Värmdö bostäder sopa rent framför sin egen dörr och betala tillbaka omkring 300 000 kronor.
Nu måste Värmdö bostäder sopa rent framför sin egen dörr och betala tillbaka omkring 300 000 kronor.
Under flera år har Värmdö bostäder tagit ut olagliga avgifter för sin internkö. Hundratals Värmdöbor berörs.

– Vi ber om ursäkt och vi ska se till att pengarna betalas tillbaka, säger bolagets vd, Björn Blomkvist.

För sex år sedan startade Värmdö bostäder en internkö, en kö för dem som redan bor i någon av Värmdö bostäders lägenheter, men som vill byta till något annat.

På bolagets webbsida kan man tydligt läsa att det kostar 100 kronor per år att stå i kön och att bolaget tar ut en tusenlapp när en bostad förmedlats.

Nu visar det sig att Värmdö bostäder agerat utan att först ta reda på vad som gäller. Och trots att en anställd tog reda på fakta vägrade Värmdö bostäders vd, Björn Blomkvist, att omedelbart ändra reglerna.

I början av december fick Värmdö bostäder in en fråga om avgifterna verkligen var lagliga. Den anställde, en hyresassistent, tog tag i saken, läste hyreslagen och konstaterade att avgifterna var uppåt väggarna fel.

– Det var glasklart. Det tog en minut, så fattade jag, säger han.

Beskedet lämnades till Bertil Adolfsson, byggchef på bolaget och en juristfirma, advokatfirma Steinmann, anlitades för att utreda frågan. Den 15 december kom svaret från advokatfirman, adresserat till Bertil Adolfsson: ”Vår bedömning är att detta inte är förenligt med hyreslagens bestämmelser”.

För två veckor sedan hade hyresassistenten och hans kollega ett möte med vd Björn Blomkvist. Då togs frågan om avgifterna upp.

– Vi sa att vi inte ville fakturera folk om man inte får det. Vi ville inte göra något olagligt. Men Björn Blomkvist sa att vi skulle fortsätta och att han skulle ta på sig allt om det visade sig vara fel. Dagen efter sa jag upp mig, berättar den anställde.

P G Nyström, förbundsjurist på Hyresgästföreningen, kommer till samma slutsats som advokatfirman.

– En kommunal bostadsförmedling får ta ut förmedlingsavgifter och köavgifter, men ett kommunalt bostadsbolag får inte göra samma sak. Om det här vore tillåtet skulle ju mindre seriösa aktörer kunna skinna hyresgäster, säger han.

Björn Blomkvist nekar till att ha ignorerat beskedet från advokatbyrån och säger att Värmdö bostäder, om det visat sig att bolaget gjort fel, självklart ska ställa allt till rätta.

– Det mesta tyder ju på att vi gjort fel. Jag ville bara gå till botten med allt först. Jag hade pratat med en person på de kommunala bostadsbolagens organisation, Sabo. Visserligen var personen inte jurist, men jag hade fått uppfattningen att det var okej, säger han.

Borde ni inte ha kontrollerat att det var okej redan innan avgifterna infördes?

– Det kan man tycka. Men jag tror inte att vi är ensamma om det här. Vi har bara infört internkö-systemet som en förmån för våra hyresgäster och så ville vi att det skulle finansiera sig självt.

Enligt Björn Blomkvist handlar det om 300 000 kronor som bolaget tagit ut i köavgift och förmedlingsavgift sedan internkön infördes 2006.

Ska ni betala tillbaka det nu?

– Självklart. Har vi gjort fel ska det rättas till. Rätt ska vara rätt, säger han.

När kommer det att ske?

– Jag vet inte, men absolut inom ett halvår.

Den före detta anställde som polisanmält Värmdö bostäder uppger att både han och hans kollega själva ringde runt till andra kommunala bostadsbolag för att kolla om de gör som Värmdö bostäder. Men de hittade inte ett enda exempel.

– Det känns fel att man ska behöva säga upp sig för att olagligheterna ska sluta. Det borde räcka med att man säger till, säger han.