Staden vill ha vakter för att bötfälla bilister på Hornsgatan

Daniel Helldén (MP) om miljözoner bara på Hornsgatan
Daniel Helldén (MP) har varit en av de drivande politikerna bakom införandet av miljözonen på Hornsgatan.
Kommunala vakter eller elektronisk övervakning.
Polisen har inte resurser att kolla att förbudet för smutsiga bilar på Hornsgatan efterlevs – här är stadens lösning på problemet.

På måndagskvällen klubbade kommunfullmäktige igenom att en helt ny miljözon införs på Hornsgatan – den första i sitt slag i stan.

Det innebär att bensin- och dieselbilar från den 15 januari 2020 måste ha de senaste utsläppsklassificeringarna – euroklass 5 eller 6 – för att få köra på Hornsgatan. Det vill säga att de flesta bilar som är äldre än 11 år förbjuds. 

Polisen har inte resurser

Den som kör med en förbjuden bil riskerar 1 000 kronor i böter. Men frågan är vem som ska kolla det? Polisen har tidigare sagt till Mitt i att de inte resurser att kontrollera de tänkta miljözonerna i Stockholm.

Hur ska förbudet efterlevas?

– Vi önskar att staden kan få ta över övervakningen, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

I dag får staden inte bötfälla trafiköverträdelser, som att någon struntar i dubbdäcksförbud eller kör med fel bil i en miljözon.

Men det kan snart bli ändring på det. Transportstyrelsen gjorde i våras en utredning, på uppdrag av regeringen, om övervakning av miljözoner. I den föreslås att dagens parkeringsvakter ska få ge böter till bilar i fel euroklass som är parkerade på Hornsgatan.

Vill ha elektronisk övervakning

Men trafikborgarrådet vill dra det ett steg längre. Att vakterna även ska kunna kolla den rullande trafiken. Men helst skulle han vilja att staden har elektronisk övervakning på Hornsgatan, liknande den som finns vid vägtullarna för trängselskatten.

– Då skulle man kunna få en riktigt, riktigt bra efterlevnad, säger Daniel Helldén.

Osäkert när det blir

Men det är inte troligt att någon av lösningarna är på plats redan i början av 2020. Tills dess är det polisens uppgift att se till att förbudet efterföljs.

Trafikkontoret kommer under hösten gå ut med en informationskampanj till stockholmarna om de nya reglerna. Det finns i dag inte beslut om att införa miljözoner på några andra gator i staden. Först ska miljözonen på Horngatan utvärderas.

Fakta

Så ser du om din bil får köra i miljözonen

  • Följ länken och skriv in din bils registreringsnummer.
  • Klicka på Tekniska data och sedan Motor och miljö. Titta under Euroklassning.
  • Har din bil Euroklass 6 så är det fritt fram att köra vidare i hela innerstan.
  • Har bilen Euroklass 5 och går på diesel så kommer den förbjudas på Hornsgatan från juli 2022.
  • Står där inget är din bil förmodligen äldre och har Euroklass 4 eller sämre och förbjuds på Hornsgatan från och med januari 2020.

Miljözon i Stockholm: Så kollar du vilken Euroklass din bil har.

Fakta

Miljözoner i Stockholm

Miljözon 1: Den enda miljözon som i dag finns i Stockholm. Omfattar tung trafik och skärps år 2021.

Miljözon 2: Ska införas på Hornsgatan. Innebär att bilarna måste ha Euro 5 eller Euro 6-klassning, med andra ord nästan alla bilar som är yngre än 11 år. Från den 1 juli 2022 skärps reglerna för dieselbilar då de måste ha minst Euro 6-klassning.

Miljözon 3: Innebär att enbart elbilar och gasbilar får köra inom miljözonen. I nuläget finns inget förslag på att införa miljözon 3 i Stockholm.

Källa: Stockholms stad