Botkyrka kommun satsar på mindre byråkrati

Genrebild Ebba Östlin och Botkyrka kommun.
Ebba Östlin vill att kommunen ska agera snabbare och fånga upp medborgarnas förslag.
Enklare insatser ska ta kortare tid att genomföra i kommunens satsning på närdemokrati.
Bland annat får kommundelarnas områdesutvecklare utökat mandat att fatta snabba beslut.
– Det kan till exempel handla om att satsa på extra insatser för nattvandring eller att sätta upp parkbänkar där de behövs, säger kommunalrådet Ebba Östlin (S)

Botkyrka kommun har sett över hur närdemokratin kan stärkas. Vid senaste kommunfullmäktige kom klartecken för de förslagna satsningarna från en majoritet av politikerna. Ett av målen är att ta hand om innevånarnas förslag och idéer på ett bättre och snabbare sätt.

Bland annat slopas de så kallade medborgarförslagen som det i vissa fall tagit flera år för kommunen att besvara. Men möjligheten att lämna förslag ska finnas kvar genom så kallade medborgarsynpunkter.

– Men det ska vara ”en väg in” till kommunen. Du som medborgare ska inte behöva hålla reda på om det du lämnar är ett medborgarförslag eller en felanmälan och sedan riskera att få lämna detta på nytt om du tar fel, säger kommunstyrelsens ordförande Ebba Östlin (S).

Kommisioner på besök

En annan förändring är att dagens dialogforum försvinner. De ersätts i stället av dialogkommissioner som ska dyka ner i kommundelarna intensivt under perioder för att titta på områdets utveckling och fånga upp synpunkter från medborgarna. Dialogkommissionerna bestående av politiker och tjänstemän ska ha direktkoppling till kommunstyrelsen och ha en pengapåse med sig så att enklare förändringar och insatser ska gå snabbare att genomföra.

”ett sätt att nå yngre personer”

– Alla kommundelar kommer att få besök under en tvåårsperiod av kommissionen. Kommissionen kommer att ha mandat för förändringar, till skillnad från dialogforumen vars uppgift var att lyssna in medborgarnas synpunkter, säger Ebba Östlin.

Botkyrkabor får svara webben

Förändringarna träder i kraft den 1 januari 2019. Från och med då kommer även kommunen att satsa på minst två digitala rådslag per år. Dessa kommer att genomföras på webben där Botkyrkaborna får svara på vilken väg de tycker att kommunen ska ta i en aktuell fråga. Det kan till exempel vara frågan om Hågelbyparkens framtid eller hur Storveten ska utvecklas.

Det är inte omöjligt att Botkyrkaborna kommer att få tycka till om Hågelbys framtid via webben i framtiden.

– Det här är också ett sätt att nå yngre personer i aktuella frågor, säger Ebba Östlin.

Områdestutvecklarna blir starkare

En annan förändring är att områdesutvecklarna ska få ökade befogenheter att genomföra enklare förändringar. Enligt Tomaj Keyvani är det något områdestuvecklarna efterlyst länge.

– Hur väl vi i tjänsten lyckas formulera de nya riktlinjerna och strukturen för områdesarbetet kommer att vara avgörande för hur bra eller dåligt det kommer att bli. Generellt så kan man säga att det finns chans/risk för både för- och nackdelar, men att allt beror på hur väl vi lyckas, säger han.