Botkyrka slopar bensinbilar helt

Ishak Ghadir provkör en Renault Kangoo. Bilen har en toppfart på 130 kilometer i timmen och enligt Renault en maximal räckvidd på 17 mil.
Ishak Ghadir provkör en Renault Kangoo. Bilen har en toppfart på 130 kilometer i timmen och enligt Renault en maximal räckvidd på 17 mil.
Nu rullar de första kommunala el­bilarna in i Botkyrka.

Kommunens mål är högst i Sverige: Om drygt tre år ska samtliga fordon vara fossilbränslefria.

Under våren levererar Citroën, Renault och Nissan de första bilarna till Botkyrka kommun. Lokaltidningen Mitt i fanns med när de olika leverantörerna kom till Tumba för att låta kommun­anställda provköra bilarna.

Vaktmästaren Ishak Ghadir på Bo­enheten klev in i en liten skåpbil av märket Renault Kangoo.

– Det kändes bra och det här kommer att fungera. Men man får kanske planera lite mer och tänka på hur man laddar när man kör elbil, sa han efter provkörningen.

Enligt kommunens klimatstrategi ska Botkyrka kommuns hela organisation vara fossilbränslefri 2015.

– Botkyrka skulle bli först i Sverige om de lyckas, säger Jakob Lagercrantz, ordförande i föreningen Gröna Bilister.

Men gratis är det förstås inte. Enligt grova beräkningar från Ulf Thörngren, fordonsansvarig på Botkyrka kommun, kommer satsningen på fossilfria fordon, laddningsställen och gasstationer kosta skattebetalarna 30 miljoner kronor mer än om kommunen hållit fast vid vanliga fordon.

I sammanhanget kan det vara värt att nämna att kommunen sammantaget har en budget på över fyra miljarder kronor per år för all verksamhet.

– Det är absolut försvarbart. Det här är en investering för framtiden. Klimatutmaningarna är stora och vi ska inte ge kommande generationer sämre förutsättningar, säger Katarina Berggren (S), kommunalråd.

Frågan är dock om kommunen lyckas nå målet 2015. Det är inte bara personbilarna som ska bli fossilbränslefria, utan även lastbilar, traktorer och andra fordon. Enligt Ulf Thörngren finns i dag inga fossilfria alternativ till dagens cirka 40 större fordon som lastbilar och plogbilar.

Jacob Lagercrantz hävdar dock att det redan i dag finns lastbilar på marknaden som drivs på biogas eller rapsdiesel.

– Och till 2015 kommer de att hitta fler olika alternativ, säger han.

Vaktmästare Ishak Ghadir tror att satsningen kan vara smart även ekonomiskt, med tanke på att oljereserverna i världen sinar och bensinpriset stiger. Uppgifterna om hur mycket en elbil kostar i ström per mil varierar mellan 1,50 till 3 kronor.

– Även om bilarna är dyrare kanske vi sparar på sikt, säger han.

Ishak Ghadir kör i genomsnitt sex mil per dag i jobbet.

Enligt elbilsupphandlingen.se, som är den gemensamma sajten för den stora upphandling som Botkyrka kommun ingår i, har en fulladdad elbil en räckvidd på minst tio mil. Men en kall dag kan räckvidden sjunka till sju mil.

Därför gäller det förstås att det finns ställen där bilarna kan laddas. I år har kommunledningsförvaltningen avsatt åtta miljoner kronor till satsningen på att göra Botkyrka fossilbränslefritt.

Pengarna ska täcka både inköp av fordon och byggandet av en snabbladdningsstation vid kommunkontoret. Den beräknas vara på plats i höst. Vid snabbladdningen, som har plats för två bilar i taget, ska batterierna kunna fyllas på upp till 80 procent på en halvtimme. Att ladda ur vanligt uttag tar sex till åtta timmar.

– En snabbladdningsstation kostar 750 000 kronor, säger Ulf Thörngren. Men målet är bra. Det talas om att bensinen är på väg över 20 kronor. Jag tror inte att elen kommer att öka lika mycket, säger han.

Fakta

15 bilar 2012

Citroën, Nissan och Renault ska leverera upp till 15 elbilar till Botkyrka kommun i år.

Kommunen kommer att köpa mellan två och fem bilar av varje märke.

Fordonsansvarige Ulf Thörngren räknar med att bilarna i genomsnitt kostar 350 000 kronor.

Källa: Botkyrka kommun