Botkyrkabor offer för blufföretag

Två företag har under de senaste månaderna försökt lura folk på pengar i Botkyrka genom falska mobilräkningar och vilseledande gratiserbjudanden.

För två veckor sedan kom plötsligt en faktura på 368 kronor hem till 20-årige Allan Edward i Norsborg. ”Teknisk support mobiltelefon” stod det på räkningen och avsändaren var ett företag som kallar sig AE Nordic.

– Jag märkte att det var något konstigt, det var inget jag hade beställt, säger han.

Allan gick och talade med sin mobiloperatör som berättade att det rörde sig om en falsk faktura.

Nu slår kommunens konsumentvägledning larm efter att fem privatpersoner på kort tid drabbats av samma sak.

– Man har fått fakturor för något som man inte har beställt. Det brukar vara ett stort mörkertal och det är säkert många fler som blivit drabbade, säger konsumentrådgivare Maria Lindqvist.

AE Nordic finns inte registrerat hos Bolagsverket och på fakturorna finns varken organisationsnummer eller adress. Och på det tele- fonnummer och den e-postadress som finns angivna går det inte att komma fram.

– Bluffakturor eller ärenden där konsumenten anser sig lurad ökade från 36 under 2010 till 63 förra året, säger Maria Lindqvist.

Ett annat företag som de fått flera samtal om den senast tiden är Healthzone och fem anmälningar har nyligen kommit in i Botkyrka.

– I det här fallet har de flesta har blivit kontaktade av en telefonförsäljare. De skulle få en gåva eller har tackat ja till en provprodukt, säger hon.

Sedan visar det sig vara ett abonnemang som man inte har beställt. Health- zone, som är registrerat i Estland, är en välkänd problemmakare. Under förra året kom 54 anmälningar in mot företaget i hela Sverige. Bara i år har Konsumentverket hunnit få in 51. AE Nordic är däremot en ny typ av blufföretag som dykt upp.

– Den som behöver råd kan vända sig till kommunens medborgarkontor eller konsumentrådgivare, säger Maria Lindqvist.

Fakta

Betala inte om du inte beställt

Betala inte för något som du inte beställt. Är villkoren inte accepterade av dig finns inget giltigt avtal.

Om det går, skriv till företaget att du inte kommer att betala räkningen och spara en kopia.

Du får ingen betalningsanmärkning även om du får en påminnelsefaktura eller inkassokrav. Om du får brev från Kronofogden så svara dem, då blir det ingen betalningsanmärkning om inte företaget väljer att gå till tingsrätten och där bevisar att de har rätt – vilket de inte kan om du aldrig beställt något.