Botkyrkabyggen vann första pris för mångfald

Botkyrkabyggen Årets mångfaldssmarta företag 2018 gala
Susanne Axelsson Heldring, HR-chef och Chris Österlund, vd stolta över mångfaldsarbetet.
Botkyrkabyggen blev "Årets mångfaldssmarta företag 2018".
Priset delades ut på en gala på torsdagskvällen.
– Mångfald är helt nödvändigt för att vi ska nå våra mål och vara allmännyttigt i dess rätta bemärkelse, säger Chris Österlund, vd för Botkyrkabyggen i ett pressmeddelande.

Det var MINE som är Sydsveriges största nätverk för ”mångfaldsmarta företag” som utsåg Botkyrkabyggen till vinnare på galan i Malmö. I motiveringen står bland annat:

”Botkyrkabyggen skapar en miljö där allas erfarenhet och kunskap tas tillvara. I företagsledningen är 50% kvinnor och 50% män. Cirka 45% av medarbetarna har utländsk bakgrund och med hjälp av kompetensbaserade rekryteringsprocess kommer andelen att öka ytterligare. Det på ett sätt att berika bolaget samt hela samhället. Botkyrkabyggen har förstått att mångfald och affärsnytta hänger ihop.”

Ett av företagets satsningar är Qvinna i Botkyrka där arbetslösa kvinnor blir anställda av bolaget för att städa och hålla rent i sina områden. Samtidigt har de fått undervisning i svenska, jämställdhetsfrågor, friskvård och hantering av hot- och våld.

qvinna Botkyrkabyggen

Kvinnor som deltar i projektet Qvinna i mars. Arafa Deveci, Fatima Bibi, Mariama Barry, Zeliha Bulduk, Fatma Arikan, Aysu Kavur, Gülüzar Atik, Khadija Rafi. Fatme som också ingår i personalstyrkan saknades på bilden. Foto: Anders Björklund

– Jag är väldigt glad över priset, likabehandling och ickediskriminering berör oss alla och vi behöver en mångfald av erfarenheter som tillåts genomsyra bolagets beslut. Det är helt nödvändigt för att vi ska nå våra mål och vara allmännyttigt i dess rätta bemärkelse, säger Chris Österlund, vd för Botkyrkabyggen i ett pressmeddelande efter vinsten.

Fakta

Därför vann Botkyrkabyggen priset

MINE:s motivering:

”Botkyrkabyggen fokuserar på strategiskt mångfaldsarbete som investerar i individen och inkluderar kunder, marknaden, image, varumärke, lönsamhet och hållbar utveckling. Botkyrkabyggen skapar en miljö där allas erfarenhet och kunskap tas tillvara. I företagsledningen är 50% kvinnor och 50% män. Cirka 45% av medarbetarna har utländsk bakgrund och med hjälp av kompetensbaserade rekryteringsprocess kommer andelen att öka ytterligare. Det på ett sätt att berika bolaget samt hela samhället. Botkyrkabyggen har förstått att mångfald och affärsnytta hänger ihop.”