JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Botkyrkas S-vildar bildar egen förening

Eva Wedberg är interimsordförande för den nya föreningen Oberoende socialdemokrater som ska driva S-frågor i Botkyrka.

Eva Wedberg är interimsordförande för den nya föreningen Oberoende socialdemokrater som ska driva S-frågor i Botkyrka.

Albin Tingstedt

20231012050031
20231003172303
2023-10-12
05:00

De tidigare S-ledamöterna och ersättarna i Botkyrkas kommunfullmäktige går samman och bildar en egen förening tillsammans med flera andra S-avhoppare: Oberoende socialdemokrater. Målet är att driva socialdemokratiska frågor.

Oberoende socialdemokrater är inte ett nytt politiskt parti utan en intresseförening som ska driva socialdemokratiska frågor, förklarar föreningens interimsordförande Eva Wedberg.

– Allt är i sin linda men vi känner ändå att det är viktigt att vi samlar oss som har blivit hemlösa.

Hittills har de runt 60 medlemmar som till stor del består av de S-medlemmar som hoppade av partiet i protest tidigare i höstas.

Tanken är att de ska driva frågor från partiprogrammet som Socialdemokraterna i Botkyrka klubbade innan valet, något som de upplever att Socialdemokraterna i Botkyrka inte gör i dag. Särskilt frågan att "vända på varje sten för att besegra kriminaliteten och stärka tryggheten" i Botkyrka.

Under vilka former Oberoende socialdemokrater ska verka för det är något som får visa sig med tiden.

– Några av oss sitter i fullmäktige och där kommer vi fortsätta stå fast vid det som vi socialdemokrater lovade väljarna. Som förening kan vi, precis som alla, skriva motioner, opinionsbilda eller skriva debattartiklar, säger hon.

Ingen personligt vendetta

Det socialdemokratiska partiet i Botkyrka består av flera S-föreningar. Oberoende socialdemokrater ska inte bli en del av det, menar Eva Wedberg.

Hon säger att det heller inte ska ses som en personlig vendetta i nästa steg som kommunstyrelsens ordförande Emanuel Ksiazkiewicz (S) tidigare har uttryckt det.

– Det här gör vi för att det känns roligt och positivt för oss själva, och för att komma vidare. Vi är framåtblickande och det här är inget som är riktat mot någon, tvärtom. Det här är för oss som vill engagera oss, säger Eva Wedberg.

Hur påverkar det här konstellationen i kommunfullmäktige?

– Det här har ingen koppling till fullmäktige. Det här är en förening där alla som delar de socialdemokratiska värderingarna är välkomna. Det känns viktigt att vi samlar all den här sossekraften som vill jobba för Botkyrka och på riktigt vill göra det vi lovade i valet.

Årets händelser som skakat S i Botkyrka

28 januari: Socialdemokraternas gruppledare och kommunstyrelsens ordförande Ebba Östlin (S) förlorar en förtroendeomröstning inom partiet. Partiet spricker i två, där ena sidan menar att avsättandet är en kupp orkestrerad av ledande personer inom ABF Botkyrka/Salem (som också är medlemmar i partiet) medan den andra sidan menar att det handlar om brister i Ebba Östlins ledarskap.

18 mars: En ny gruppledare väljs inom Socialdemokraterna. Emanuel Ksiazkiewicz (S) vinner omröstningen mot Ebba Östlin.

26 augusti: Den styrande koalitionen (S, L, MP och KD) meddelar att de sparkar ut Centerpartiet.

30 augusti: Nio socialdemokrater i Botkyrka meddelar att de lämnar partiet och blir politiska vildar. Sex av dem är ledamöter i kommunfullmäktige och resterande tre är ersättare.

1 september: 40 medlemmar i Socialdemokraterna lämnar partiet i protest.

Källa: Mitt i

AlbinTingstedt
08-550 550 24

Senaste nyheterna

"Det är fortfarande väldigt nytt", säger Skarpatorpsskolans Josefin Isleyen vid frukosten som är framställd för eleverna.

"Det är fortfarande väldigt nytt", säger Skarpatorpsskolans Josefin Isleyen vid frukosten som är framställd för eleverna.

Anders Björklund

Ingen rusning till linje 17:s första skolfrukost

Nyheter

Startade i februari ✔ "Vi kommer fortsätta"

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Mostphotos/Mikael Andersson

Byggherrar drar sig ur kraftigt försenade Mälarbanan

Nyheter

Skanska, Humlegården och Fabege backar ✔ Det händer nu ✔ Kukka-Salam (S) starkt kritisk: "Inte seriöst skött"

Etta.

Etta.

Mikael Andersson

7-årige John fäller allt motstånd

Nyheter

Redan mästare i jiu-jitsu ✔ Planen: "Jag vill bli bäst i världen"

Byggherrar drar sig ur kraftigt försenade Mälarbanan

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Mostphotos/Mikael Andersson

20250315093722
20250314105155
2025-03-15
09:37

Utbyggnaden av Mälarbanan genom Solna har kraftigt försenats – och nu drar sig byggarna ur.

Till råga på det måste Solna betala för bakslaget.

Mälarbanan ska byggas ut från två till fyra spår mellan Tomteboda och Ekensbergsvägen, ett komplext bygge där tågen växelvis leds på markspår, i tunnel och tråg.

Utmed de nya spåren i Solna planeras för 1 400 bostäder och 85 000 kvadratmeter kontor.

Men alltihop har försenats kraftigt, nu nämns 2042, som tidigast, kunna vara året då rälsen är färdig och husen kan byggstarta. Men det kan dröja till 2045.

I Solna byggs spåren delvis in i en enorm kapsel där en parkgata förläggs. På båda sidor om spåren byggs bostäder. Frågan är när, och av vem.

I Solna byggs spåren delvis in i en enorm kapsel där en parkgata förläggs. På båda sidor om spåren byggs bostäder. Frågan är när, och av vem.

AIX Arkitekter

Förseningen får nu ytterligare konsekvenser.

Samtliga tre exploatörer, Skanska, Fabege och Humlegården, som Solna stad haft principöverenskommelser och detaljplanerat med sedan 2021, drar sig ur projektet på grund av förseningarna.

– Det är svårt för byggföretagen att ha en så lång tidshorisont, konstaterar kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S).

"Inte seriöst"

Kritiken riktas åt annat håll.

– Regeringen och Trafikverket har sjabblat bort Solnas näringsliv genom att prioritera ned projektet och försena Mälarbanan med sexton år. Jag tycker inte det är seriöst skött. Det försenar Solnas och hela stockholmsregionens utveckling.

Är du orolig för att det blir svårt att hitta andra som vill bygga?

– Nej. Det som är planerat och förberett kommer att bli av. Det är ett jätteattraktivt område och ett efterlängtat projekt där vi bygger bort barriärer i stadsmiljön. När vi närmar oss byggstart kommer det finnas flera aktörer som vill bygga.

Regeringen och Trafikverket har sjabblat bort Solnas näringsliv genom att prioritera ned projektet och försena Mälarbanan med sexton år.

Hon säger att Skanska, Fabege och Humlegården kan bli aktuella på nytt. Att de valt att inte förlänga principavtalen med staden betyder att de avsagt sig exklusiviteten till att exploatera och planera ihop med staden.

Sara Kukka-Salam (S) är trots beskedet inte oroad inför att hitta byggherrar till marken utmed Mälarbanans framtida räls.

Sara Kukka-Salam (S) är trots beskedet inte oroad inför att hitta byggherrar till marken utmed Mälarbanans framtida räls.

Mikael Andersson

Splittar notan

Byggföretagen och Solna ska nu splitta notan för detaljplanearbetet jämnt mellan sig. Det betyder cirka 3,4 miljoner kronor för Solna, en kostnad som annars byggherrarna skulle tagit. Men det handlar inte om någon förgäveskostnad för staden, säger Sara Kukka-Salam.

– Det har lagts ned mycket tid och pengar, men vi kommer att använda materialet och utredningarna behövde göras ändå.

Mälarbanans spår byggs ut mellan Tomteboda i Solna och Kallhäll i Järfälla.

Mälarbanans spår byggs ut mellan Tomteboda i Solna och Kallhäll i Järfälla.

Mostphotos

Även Trafikverket beklagar förseningarna.

– Det är allt annat än önskvärt läge, säger Erik Lundman, projektchef för Mälarbanan.

Förseningarna förklaras främst av projektets komplexitet, Trafikverket och kommunerna missbedömde tidsåtgången och underskattade svårigheten att få alla nödvändiga tillstånd på plats, menar han.

Som exempel krävdes 25 dispenser bara för att få plats med spår och tunnel i stadsmiljön, säger Erik Lundman, som inte känner igen bilden av att Mälarbanan skulle ha prioriterats ned – tvärtom.

– Det är ett riksintresse för infrastrukturen, det finns inget som är högre på agendan. 

Så byggs spåren ut i Solna

Vad? Mälarbanan byggs ut från två till fyra spår. En ny pendeltågsstation är tänkt att anläggas intill Huvudstagatan.

Hur? Mellan Ekensbergsvägen och Frösundaleden förläggs järnvägen i så kallade tråg. På sträckan Frösundaleden-korsningen Nybodagatan/Ankdammsgatan omsluts spåren av en 25 meter bred och åtta meter hög kapsel i marknivå.

När? Efter en lång byggpaus återupptas de fysiska arbetena under 2026. Tidsplanen är nu färdiga spår 2042-2045.

Källa: Trafikverket, Solna stad

AnnaWachenfeldt
08-550 551 51