Boverket kartlägger Sveriges skolgårdar

"Faktum är att ingen egentligen vet hur stora skolgårdarna är", säger Ulrika Åkerlund.
"Faktum är att ingen egentligen vet hur stora skolgårdarna är", säger Ulrika Åkerlund.
Det byggs mer och mer i de svenska städerna. Då blir det mindre yta kvar till skolgårdar. Nu kartlägger Boverket skolgårdarnas storlekar.

2015 tog Boverket fram riktlinjer som säger att varje skola bör ha en skolgård som motsvarar 30 kvadratmeter per elev. Det vill säga en skola med 200 elever bör ha en skolgård med 6000 kvadratmeter fri yta.  För förskolebarn är riktlinjerna 40 kvadratmeter per barn. Boverkets bild är dock att skolgårdarna krymper i takt med att städerna förtätas.

Boverket gör därför en kartläggning som ska vara klar till mars nästa år.  Även SCB, Folkhälsomyndigheten, Naturvårdsverket, Sveriges lantbruksuniversitet och Skolverket är involverade i skolgårdskartläggningen. Totalt kommer 5000 skolgårdar ingå i kartläggningen.

– Faktum är att ingen egentligen vet hur stora skolgårdarna är och om det i vissa fall ens finns någon skolgård. Det kan bero på att vi bygger och att det inte finns mark, helt enkelt. Vi vill få hårda fakta på hur läget ser ut. säger landskapsarkitekten Ulrika Åkerlund, som leder Boverkets undersökning.

En annan aspekt av undersökningen är att se hur de svenska skolgårdarna förändrats.
– Vi kommer att kunna se hur de förändrats de senaste fem – sex åren, eftersom vi ser att det sker en förtätning på skolgårdarna när befintliga skolor bygger ut på skolgården, både temporärt med paviljonger, men också permanent med utbyggnader.

Fakta

Vad är en bra skolgård?

Enligt Boverket ska en skolgård stimulera till utforskning och lek, ha god luftkvalitet och vegetation och erbjuda både solljus och skugga. På en bra skolgård kan elever få upp till en tredjedel av den rekommenderade mängden fysisk aktivitet.  Mängden fysisk aktivitet påverkar även barns förmåga att prestera i skolan.

– Mer fysisk aktivitet gör att de mår bättre och fler barn lämnar skolan med fullständiga betyg. När det gäller mindre barn finns studier som visar att en utemiljöerna påverkar hur de utvecklar sin grovmotorik exempelvis. Vi tror att det finns ganska mycket stöd för att utemiljöerna påverkar barnens välbefinnande, säger Boverkets utredare Ulrika Åkerlund.

Källa: Boverket