BRA – det totaldominerande flygbolaget på Bromma – har ingått ett avtal med SAS som innebär att bolaget lämnar Bromma för att i stället flyga från Arlanda.

Avtalet som är värt sex miljarder innebär att BRA lägger ner reguljärverksamheten helt och i stället satsa på kontraktsflygningar, skriver flygbolaget i ett pressmeddelande.

Den främsta anledningen är att inrikesmarknaden har försvagats kraftigt de senaste åren. Jämfört med 2017, före flygskam och pandemi, så är det en nedgång på 50 procent för flyg inom landet, säger Ulrika Midsgård, verkställande direktör på BRA.

– Det gör att även om vi hoppats på att marknaden skulle återhämta sig efter pandemin ser vi fortfarande inte det och det är svårt att hitta lönsamhet i inrikestrafiken, säger Ulrika Matsgård.

Vuxit fram

Under sommaren har BRA sett över sin affärsmodell. Slutsatsen: BRA har inte längre möjlighet att flyga inrikesflyg på egen hand.

Ulrica Matsgård, verkställande direktör på BRA, säger att bolaget under sommaren har kommit fram till nödvändigheten att avveckla inrikesflyget från Bromma.

Ulrica Matsgård, verkställande direktör på BRA, säger att bolaget under sommaren har kommit fram till nödvändigheten att avveckla inrikesflyget från Bromma.

BRA

– Vi har sett under våren att flygandet började backa jämfört med föregående år, då började de här funderingarna och under sommaren tog vi ett inriktningsbeslut att se över vad vi har för alternativ. Det blev klart för bara någon vecka sedan att vi går in i det här samarbetet med SAS där vi kommer att flyga vidare med de inrikeslinjer de väljer.

En inrikestrafik som kommer att utgå från Arlanda.

Kan innebära snabbare nedläggning

Swedavias vd Jonas Abrahamsson beskriver flytten av flyg från Bromma till Arlanda som naturlig.

– Det här ändrar förutsättningarna för driften av Bromma och aktualiserar den politiska frågan om flygplatsens framtid, säger han samtidigt.

Swedavia vill inte ge en exakt siffra på hur stor andel av flighterna BRA har på Bromma – men det är en stor majoritet.

Av 44 avgångar från Bromma under morgondagen står BRA för 40, enligt Swedavias hemsida.

Varslar och anställer

Omställningen innebär att BRA lägger ett varsel som berör personal på marken och inom administration. Flygande personal ska erbjudas jobb på Arlanda.

Samtidigt behöver BRA rekrytera fler piloter och mer kabinpersonal samt köpa in fler flygplan.

– Vi varslar ett sjuttiotal tjänster och ska rekrytera till cirka 100 tjänster.

Vad betyder det här för Bromma?

– Jag har väldigt svårt att tro att Bromma flygplats kan fortsätta eller får lönsamhet. Men det är inte min sak att svara på, säger Ulrika Matsgård.

Har Brommas närhet till Stockholm city vägts in när ni tar beslutet att flytta?

– Nej, det har det inte, det är för vår del inte en flygplatsfråga utan beslutet har att göra med att vi har en inrikesmarknad som är för liten för att vi ska hitta lönsamhet, säger Matsgård.

Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholm, välkomnar beskedet:

– Flyget på Bromma kommer i stort sett försvinna sista december när BRA slutar flyga på Bromma och det är en väldigt positiv utveckling. Jag har kämpat sedan SSU-åren att lägga ned Bromma flygplats så det är ett oerhört positivt besked.

– Nu förväntar jag mig bra samtal med Swedavia och ytterst regeringen om att avsluta avtalet om platsen i förtid.

”Näringslivet ger oss rätt”

Miljöpartiet har i över tio års tid drivit linjen att Bromma flygplats ska stänga.

– Nu ger näringslivet oss rätt. Det betyder att Stockholms byggplaner kan förverkligas snabbare, säger klimatborgarrådet Åsa Lindhagen (MP).

Regionrådet Carl-Johan Schiller (KD), är kritisk till utvecklingen.

–Informationen kom i dag och slog ned lite grann som en bomb. Det vi försöker göra nu är att få en bild över hur det här uppfattas i Stockholms näringsliv och hur uppfattas det här i andra sammanhang som påverkas väldigt mycket, inte minst i andra delar av Sverige som blir utan flygförbindelse till Stockholm, exempelvis. Det är ett problem.

Carl-Johan Schiller (KD), regionråd i Region Stockholm.

Carl-Johan Schiller (KD), regionråd i Region Stockholm.

Anna Forsberg

Stockholms handelskammare är positiv till att flyget flyttar till Arlanda och pekar på att det öppnar för möjligheten att komma i kapp Köpenhamn och Oslo, som i dag har större flygplatser än Stockholm.

– Det här beskedet visar tydligt att nedläggningen av Bromma flygplats måste tidigareläggas, säger handelskammarens vd Daniella Waldfogel.

Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) ser dock med tillförsikt på dagens besked, och menar att ett fungerande inrikesflyg är avgörande för Stockholms tillgänglighet och konkurrenskraft.

 – Jag vill lyfta ett varningens finger för att dra några tvärsäkra slutsatser här och nu. Det som krävs är en gedigen analys om vägen, besluten och inriktningen framåt, säger Kristoffer Tamsons (M).