JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

BRA lämnar Bromma: ”Tror inte flygplatsen överlever”

BRA slutar flyga från Bromma.

BRA slutar flyga från Bromma.

Pressbild

20240917095535
20240918111854
2024-09-17
09:55
2024-09-18 11:18

Flygbolaget BRA kommer att lämna Bromma och i stället börja flyga för SAS – från Arlanda.

– Beskedet aktualiserar frågan om flygplatsens framtid, säger Swedavias vd.

BRA – det totaldominerande flygbolaget på Bromma – har ingått ett avtal med SAS som innebär att bolaget lämnar Bromma för att i stället flyga från Arlanda.

Avtalet som är värt sex miljarder innebär att BRA lägger ner reguljärverksamheten helt och i stället satsa på kontraktsflygningar, skriver flygbolaget i ett pressmeddelande.

Den främsta anledningen är att inrikesmarknaden har försvagats kraftigt de senaste åren. Jämfört med 2017, före flygskam och pandemi, så är det en nedgång på 50 procent för flyg inom landet, säger Ulrika Midsgård, verkställande direktör på BRA.

– Det gör att även om vi hoppats på att marknaden skulle återhämta sig efter pandemin ser vi fortfarande inte det och det är svårt att hitta lönsamhet i inrikestrafiken, säger Ulrika Matsgård.

Vuxit fram

Under sommaren har BRA sett över sin affärsmodell. Slutsatsen: BRA har inte längre möjlighet att flyga inrikesflyg på egen hand.

Ulrica Matsgård, verkställande direktör på BRA, säger att bolaget under sommaren har kommit fram till nödvändigheten att avveckla inrikesflyget från Bromma.

Ulrica Matsgård, verkställande direktör på BRA, säger att bolaget under sommaren har kommit fram till nödvändigheten att avveckla inrikesflyget från Bromma.

BRA

– Vi har sett under våren att flygandet började backa jämfört med föregående år, då började de här funderingarna och under sommaren tog vi ett inriktningsbeslut att se över vad vi har för alternativ. Det blev klart för bara någon vecka sedan att vi går in i det här samarbetet med SAS där vi kommer att flyga vidare med de inrikeslinjer de väljer.

En inrikestrafik som kommer att utgå från Arlanda.

Kan innebära snabbare nedläggning

Swedavias vd Jonas Abrahamsson beskriver flytten av flyg från Bromma till Arlanda som naturlig.

– Det här ändrar förutsättningarna för driften av Bromma och aktualiserar den politiska frågan om flygplatsens framtid, säger han samtidigt.

Swedavia vill inte ge en exakt siffra på hur stor andel av flighterna BRA har på Bromma – men det är en stor majoritet.

Av 44 avgångar från Bromma under morgondagen står BRA för 40, enligt Swedavias hemsida.

Varslar och anställer

Omställningen innebär att BRA lägger ett varsel som berör personal på marken och inom administration. Flygande personal ska erbjudas jobb på Arlanda.

Samtidigt behöver BRA rekrytera fler piloter och mer kabinpersonal samt köpa in fler flygplan.

– Vi varslar ett sjuttiotal tjänster och ska rekrytera till cirka 100 tjänster.

Jag vill lyfta ett varningens finger för att dra några tvärsäkra slutsatser här och nu.

Vad betyder det här för Bromma?

– Jag har väldigt svårt att tro att Bromma flygplats kan fortsätta eller får lönsamhet. Men det är inte min sak att svara på, säger Ulrika Matsgård.

Har Brommas närhet till Stockholm city vägts in när ni tar beslutet att flytta?

– Nej, det har det inte, det är för vår del inte en flygplatsfråga utan beslutet har att göra med att vi har en inrikesmarknad som är för liten för att vi ska hitta lönsamhet, säger Matsgård.

Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholm, välkomnar beskedet:

– Flyget på Bromma kommer i stort sett försvinna sista december när BRA slutar flyga på Bromma och det är en väldigt positiv utveckling. Jag har kämpat sedan SSU-åren att lägga ned Bromma flygplats så det är ett oerhört positivt besked.

– Nu förväntar jag mig bra samtal med Swedavia och ytterst regeringen om att avsluta avtalet om platsen i förtid.

”Näringslivet ger oss rätt”

Miljöpartiet har i över tio års tid drivit linjen att Bromma flygplats ska stänga.

– Nu ger näringslivet oss rätt. Det betyder att Stockholms byggplaner kan förverkligas snabbare, säger klimatborgarrådet Åsa Lindhagen (MP).

Regionrådet Carl-Johan Schiller (KD), är kritisk till utvecklingen.

–Informationen kom i dag och slog ned lite grann som en bomb. Det vi försöker göra nu är att få en bild över hur det här uppfattas i Stockholms näringsliv och hur uppfattas det här i andra sammanhang som påverkas väldigt mycket, inte minst i andra delar av Sverige som blir utan flygförbindelse till Stockholm, exempelvis. Det är ett problem.

Carl-Johan Schiller (KD), regionråd i Region Stockholm.

Carl-Johan Schiller (KD), regionråd i Region Stockholm.

Anna Forsberg

Stockholms handelskammare är positiv till att flyget flyttar till Arlanda och pekar på att det öppnar för möjligheten att komma i kapp Köpenhamn och Oslo, som i dag har större flygplatser än Stockholm.

– Det här beskedet visar tydligt att nedläggningen av Bromma flygplats måste tidigareläggas, säger handelskammarens vd Daniella Waldfogel.

Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) ser dock med tillförsikt på dagens besked, och menar att ett fungerande inrikesflyg är avgörande för Stockholms tillgänglighet och konkurrenskraft.

 – Jag vill lyfta ett varningens finger för att dra några tvärsäkra slutsatser här och nu. Det som krävs är en gedigen analys om vägen, besluten och inriktningen framåt, säger Kristoffer Tamsons (M).

Långvarig luftgrop

Så många har flugit från Bromma de senaste åren. 2020 var pandemiår.

2017 2,5 miljoner passagerare

2018 2,5 miljoner passagerare

2019 2,4 miljoner passagerare

2020 479 000 passagerare

2021 567 000 passagerare

2022 1,1 miljoner passagerare

2023 1,2 miljoner passagerare

2024 (till augusti) 645 000 passagerare

Källa: Swedavia

Flyger såväl hit som dit

BRA flyger på 13 inrikesdestinationer och två utrikesdestinationer:

Stockholm, Göteborg, Malmö, Visby, Halmstad, Ängelholm/Helsingborg, Kalmar, Ronneby, Sälen, Umeå, Växjö, Åre/Östersund, Kristianstad/Österlen, Århus, Lyon.

Källa: BRA

AndersGustafsson
08-550 550 87
IngridJohansson
08-550 551 04
KarlMeyer von Bremen
08-550 551 58

Senaste nyheterna

Åtgärderna från Stockholms stads ordningsvakter fortsätter minska. Såhär ser det ut i varje stadsdel.

Åtgärderna från Stockholms stads ordningsvakter fortsätter minska. Såhär ser det ut i varje stadsdel.

Sacharias Källdén

Så många insatser gjorde ordningsvakterna vid dig

Nyheter

Antalet åtgärder fortsätter minska ✔ Stora skillnader mellan stadsdelarna: Knappt 900 i Farsta – 18 000 på Södermalm

"Det är fortfarande väldigt nytt", säger Skarpatorpsskolans Josefin Isleyen vid frukosten som är framställd för eleverna.

"Det är fortfarande väldigt nytt", säger Skarpatorpsskolans Josefin Isleyen vid frukosten som är framställd för eleverna.

Anders Björklund

Ingen rusning till linje 17:s första skolfrukost

Nyheter

Startade i februari ✔ "Vi kommer fortsätta"

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Mostphotos/Mikael Andersson

Byggherrar drar sig ur kraftigt försenade Mälarbanan

Nyheter

Skanska, Humlegården och Fabege backar ✔ Det händer nu ✔ Kukka-Salam (S) starkt kritisk: "Inte seriöst skött"

Så många insatser gjorde ordningsvakterna vid dig

Åtgärderna från Stockholms stads ordningsvakter fortsätter minska. Såhär ser det ut i varje stadsdel.

Åtgärderna från Stockholms stads ordningsvakter fortsätter minska. Såhär ser det ut i varje stadsdel.

Sacharias Källdén

20250315151407
20250314101538
2025-03-15
15:14

Antalet åtgärder från Stockholms ordningsvakter fortsätter att minska. Samtidigt skiljer sig siffrorna åt mellan stadsdelarna, där Södermalm rapporterar tusentals åtgärder medan Farsta bara når några hundra.

Mellan 2022 och 2023 minskade antalet åtgärder som Stockholms stads ordningsvakter utförde med hela 70 procent, från 213 251 till 61 549. 

Den stora nedgången förklaras av att det rödgröna styret valde att göra sig av med 120 av 180 ordningsvakter när de tog över makten.

2024 fortsatte minskningen, om än i mindre grad, och landade på drygt 57 000 åtgärder – en ytterligare nedgång på cirka sex procent.

Fler avvisningar

Åtgärderna som ordningsvakterna rapporterar är indelade i olika kategorier. Kategorin "assistera polis" minskade drastiskt, från 158 åtgärder 2023 till bara 93 året efter. Även "kontroll av hälsotillstånd" minskade, från över 1 000 till 715 gånger på ett år.

Däremot har antalet avvisningar ökat mellan åren – från drygt 1 880 till knappt 3 140.

Svårt att dra slutsatser

Martin Berg, som har sammanställt rapporten, förklarar att det är svårt att dra några slutsatser kring resultatet.

– Om man visste att ordningsvakterna hade varit på exakt samma plats, under exakt samma dag och tid, hade man kanske kunnat göra en bättre bedömning, säger han.

Till exempel kan en lördagskväll ge ett helt annat resultat än en tisdagsmorgon.

Skillnaderna märks också också mellan olika stadsdelar. I Farsta rapporterades endast knappt 900 åtgärder under förra året, medan Södermalm stod för över 18 000.

Åtgärder per stadsdel

Farsta: 893

Bromma: 1 251

Skarpnäck: 2 480

Kungsholmen: 3 020

Hässelby-Vällingby: 4 439

Skärholmen: 4 711

Hägersten-Älvsjö: 4 850

Enskede-Årsta-Vantör: 4 897

Järva: 5 511

Norra innerstaden: 12 237

Södermalm: 18 383 

Källa: Stadsledningskontoret

MathildaNilsson
08-550 550 27