Bråk om skip stop ger hopp för Sollentuna

Bråket om skip stop ger nytt hopp till majoriteten i Sollentuna.
Bråket om skip stop ger nytt hopp till majoriteten i Sollentuna.
Trafikverket och landstinget bråkar om skip stop-trafik på pendeltåget.
Det ger nytt hopp för Sollentunas styrande politiker som kämpat länge för att stoppa förslaget.
– Det här gör vårt ifrågasättande av snabbtåget ännu större, säger Henrik Thunes (M).

I slutet av april kulminerade en vild diskussion mellan statliga Trafikverket och Stockholms läns landsting i ett offentligt storbråk.

Frågan var om huruvida skip stop-trafik på pendeltåget försämrar kapaciteten på citybanan.

Ja, menade Trafikverket. Nej, menade trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).


LÄS MER: Rotebro, Norrviken och Häggvik förlorar på skip stop


Att skip stop-modellen, som går ut på att vissa tåg hoppar över vissa stationer, hamnat i hetluften tänder visst hopp hos majoriteten i Sollentuna kommun.

Eftersom tre av Sollentunas fem stationer skulle förlora stort om skip stop blir verklighet har de motarbetat förslaget länge.

– Det här gör vårt ifrågasättande av snabbtåget ännu större. Regeringen och landstinget behöver ha en dialog och komma överens om hur de ska lösa den här frågan, säger Henrik Thunes (M), kommunstyrelsens ordförande i Sollentuna, till Mitt i.


LÄS MER: Upplands Väsby backar – säger nej till skip stop


Samtidigt riktar majoriteten ytterligare skarp kritik mot landstinget i själva grundfrågan. Den 8 maj beslutade kommunstyrelsen om ett yttrande där Sollentuna kommun kallar nedskärningarna för oacceptabla.

– Vi har såväl pågående planering som färdiga planer för minst tretton tusen bostäder som ska byggas i anslutning till de berörda pendeltågsstationerna de kommande åren. En halvering av turtätheten är då fullständigt oacceptabel. Det handlar dessutom om att Sollentunabornas vardag ska fungera, genom att de på ett enkelt sätt ska kunna ta sig till skola och arbete, säger Henrik Thunes (M) i ett pressmeddelande.

Även kommunstyrelsens första vice ordförande Anna-Lena Johansson (L), vars parti på egen hand kraftsamlat mot skip stop, ryter till.

– Landstingets förslag är ett steg i fel riktning. För det första bör deras intresse vara att skapa incitament för pendlare att resa hållbart, för det andra är det uppenbart att Sollentuna drabbas negativt enbart på grund av att vi har fem stationer och för det tredje så ökar skip-stopsmodellen inte kapaciteten. Man kör således förbi resenärer i onödan, säger hon i pressmeddelandet.