Bråken i spåret ska stoppas

Gunilla Eriksson är van att möta arga motionärer, även när hon rider på tillåtna stigar. "Jag rider sällan ut i skogen. Det är obehagligt att bli utskälld", säger hon. Nu har ridföreningen satt upp lappar som visar var de får rida.
Gunilla Eriksson är van att möta arga motionärer, även när hon rider på tillåtna stigar. "Jag rider sällan ut i skogen. Det är obehagligt att bli utskälld", säger hon. Nu har ridföreningen satt upp lappar som visar var de får rida.
Konflikten mellan ryttare och motionärer i Upplands-Bro är värre än någonsin.

Nya ridvägar ska stoppa bråken - men ingen vet vem som ska betala för att anlägga dem.

I dag går det 23 Upplands-Broare per häst, och när hundratals pållar väller in på den nya galoppbanan blir Upplands-Bro en ”hästkommun”. Men hur lätt är det att ta sig fram med häst i en av länets hästtätaste kommuner?

Lokaltidningen Mitt i gav sig ut med Gunilla Eriksson och hästen Heidir på Örnäs gård. Hon beskriver hur bland annat nya byggprojekt minskat ridmöjligheterna.

– Tidigare red vi under motorvägen. Det är inte görligt nu när de bygger ett logistikcenter där, säger hon.

Bristen på ridstigar gör att några väljer att rida den förbjudna vägen via motionsspåren vid Lillsjön – vilket väckt ilska bland närboende. Motionärer och ryttare berättar för Mitt i hur bråken eskalerat.

”Ska en viss liten grupp anse sig rätt att inte behöva följa regler?”

”Ska man behöva flytta till en annan kommun för att springa i skogen utan hästskit?”, skriver två medborgare i klagomål till kommunen.

Kungsängenbon Birgitta Brunström är en av många som reagerat på hästar i spåret.

– I våras var det som en travbana mellan Örnäs och Lillsjöbadet. Man ser hästskit och spår överallt. Marken blir ju förstörd när det är tunga hästar som rider på dem.

Gunilla Eriksson tycker att situationen blivit värre senaste året.

– De skriker åt oss att vi inte får rida i skogen, även om vi rider i områden där vi har tillstånd. Det är tyvärr sällan som vi har trevliga möten i skogen, säger hon.

I flera år har ryttarna i Upplands-Bro önskat fler ridstigar. Och för några veckor sedan togs ett viktigt steg. En ridvägsvision, som hittills kostat kommunen 268 000 kronor, blev klar.

I visionen ges inga klara besked om hur de nya ridstigarna ska dras eller dem som ska betala för dem. När en liknande stig byggdes mellan Lejondals naturreservat och Kungsängens golfklubb blev kostnaden 435 000 kronor för 600 meter.

– Kommunen kan ta en aktiv roll i finansieringen men vi lovar inte det. Det krävs politiska beslut men också ett engagemang från andra aktörer – stallen och markägarna, säger Marianne Hagman, tillväxtchef.

Ingrid Gulbrandsen, ordförande i Upplands-Bro rid- och körvägsförening som jobbat ideellt med att ta fram visionen, hoppas på att kommunen ska gå in med mer pengar.

– Vi blir fruktansvärt besvikna om det här rinner ut i sanden. Det blir inte mycket ridstigar om vi inte får mer anslag, säger hon.

”Man ser hästskit och spår överallt.”

Fakta

Budgeten räcker inte långt

Upplands-Bro rid- och körvägsförening startades för 2,5 år sedan för att verka för bättre ridvägar i Eriksberg, Husby och Örnäs.

För tre veckor sedan presenterade de och tillväxtkontoret en vision för framtida ridvägar i hela kommunen.

Projektet har en budget på 800 000 kronor. Att bygga ridvägarna tros kosta mycket mer än så.

De kommande veckorna ska visionen ut på remiss till olika stall och markägare.