Brandsäkerheten i tunnelbanan får skarp kritik

Bristen på systematiskt brandskyddsarbete är allvarligt, enligt revisorerna.
Bristen på systematiskt brandskyddsarbete är allvarligt, enligt revisorerna.
En brand i tunnelbanan vore en mardröm – och nu får brandsäkerheten skarp kritik. Det är revisorerna som i sin delårsrapport skriver att det inte "finns förutsättningar för ett tillräckligt brandskydd".

Brandskyddet i tunnelbanan och dess stationer är otillräckligt. Det anser de revisorer som granskar trafiknämnden i Region Stockholm (landstinget).

I sin delårsrapport för 2018 levererar de skarp kritik. ”Revisionen ser allvarlig på att nämnden inte har säkerställt att det finns förutsättningar för ett tillräckligt brandskydd i anläggningen.”

Trafikförvaltningen håller med om kritiken, och en åtgärdsplan har nu tagits fram.

– Det handlar om att åtgärda allt ifrån utrymningsskyltar som inte lyser, till sopor som ställs i utrymmen där de utgör en brandfara och hål som tagits upp i brandcellsväggar, säger Pelle Rytterlund, brandsäkerhetsstrateg.

Kritiken handlar vidare om att arbetet med brandskyddet inte varit systematiskt. Enligt revisionen vidtas akuta åtgärder för att hålla en acceptabel nivå på tunnelbanans stationer, medan det saknas långsiktighet.

Kostar 100 miljoner

De noterar också att trafikförvaltningen nu gjort en inventering och att det enligt den behövs åtgärder för över 100 miljoner kronor. I samma veva har förvaltningen dokumenterat vad som gäller, något som även det varit bristfälligt.

Vad som krävs är nu en samlad planering och uppföljning av brandskyddet, menar revisorerna, och att man ser till att brandskyddsfrågorna inte hamnar mellan stolarna.

Bristerna i brandskyddet beräknas kosta 100 miljoner kronor att åtgärda.

 

Inga rökdetektorer

Brandsäkerheten i tunnelbanan består bland annat av brandlarm till räddningstjänsten och utrymningsskyltar för passagerare.

Några rökdetektorer finns dock inte.

– De är för känsliga och kan orsaka falska larm. Men vi testar nu detektorer inför bygget av nya tunnelbanan, och kanske installeras det där och även i den befintliga tunnelbanan, säger Rytterlund.

Högre säkerhet numera

På perrongerna finns brandposter, som både personal och allmänhet har tillgång till om det skulle börja brinna.

– När tunnelbanan byggdes hade man inte dagens säkerhetsperspektiv. Numera är säkerheten mycket högre, och brandfarligt material, som rulltrappor i trä och kiosker på perrongerna, finns inte längre. Och de nyare tågen är mycket brandsäkra, och har rökdetektorer i vagnarna, säger han.

Den 29 januari ska Regions Stockholms trafiknämnd ta ställning till revisorernas rapport, och om de åtgärder som är på gång är tillräckliga för att brandsäkerheten ska anses vara fullgod.

Fakta

Så ser brandskyddet ut i tunnelbanan

Brandlarm (larmtryckknapp där personalen befinner sig, och brandförsvarstablå för att räddningstjänsten ska hitta).

Utrymningslarm (i tal via högtalare på svenska och engelska, och/eller i text på informationstavlor och eventuellt ljussignal).

Kraftförsörjningen ska vara avbrottsfri. Inställelsetiden för felavhjälpning ska vara högst 1 timme. Larm ska provas minst varje kvartal.

Utrymningsvägar (är stationens in- och utgångar med upplysta skyltar, vid vissa stationer extra utgångar via spår och berg).

Rökdetektorer (i tågvagnarna).

Sprinklers (i personalutrymmen).

Brandposter (på perrongerna).

Särskilda regler för så kallade ”heta arbeten” som till exempel svetsning med risk för gnistor.

Källa: SL