Bråttom att legitimera

Läraren Katri Vähäverkkomäki undervisar sedan 14 år i bild och SO på Sverigefinska skolan. Intill står hennes son, eleven Vincent Vähverkkomäki, 11 år. Pojken i förgrunden är Jonny Åkerström, 10 år.
Läraren Katri Vähäverkkomäki undervisar sedan 14 år i bild och SO på Sverigefinska skolan. Intill står hennes son, eleven Vincent Vähverkkomäki, 11 år. Pojken i förgrunden är Jonny Åkerström, 10 år.
Till jul får bara legitimerade lärare sätta betyg – något som många lärare i Väsby i dag saknar.

Orsaken är lärarbrist och lång handläggning hos Skolverket.

– Men vi kommer att klara betygsättningen, lovar utbildningschefen.

En skola som hamnat lite i kläm av det nya systemet är Sverige-Finska skolan i Smedby. Här har nämligen flera av lärarna fått sin lärarutbildning i Finland.

Och den som har utländsk lärar­legitimation måste först klara svenskaprovet TISUS innan det går att ansöka om svensk lärarlegitimation. Skolverkets handläggningstid är dessutom lång – mellan sex och nio månader.

I dag har sex av skolans tio lärare fått sin legitimation.

– I Finland är det svårt att komma in på lärarutbildningen så det här är högst kompetenta lärare som vi har. Det nya systemet har inte gynnat oss, säger skolans rektor Maija Vola.

Hon förstår att man infört ett system med legitimation men konstaterar också att pressen på skolorna ökar.

– Vi har krav på oss att ha legitimerade lärare och blir granskade utifrån det, säger hon.

Enligt Skolverkets siffror är andelen legitimerade lärare i Väsbys skolor 63 procent. Det är lägre än i både länet och riket i övrigt.

Skillnaden är samtidigt stor mellan olika skolor. Medan vissa har uppemot 90 procent legitimerade lärare är inte ens hälften legitimerade på andra skolor. De kommunala skolorna i Väsby har generellt högre andel legitimerade lärare än de fristående.

Skolverkets siffror är dock osäkra eftersom myndigheten hela tiden utfärdar nya legitimationer.

En skola som enligt Skolverkets statistik har låg andel legitimerade lärare är Vittra Väsby. Men skolans rektor Annika Wennman säger att man jobbar hårt med att få fler legitimerade lärare och att man nu är uppe i 50–60 procent.

– Vi har gjort upp en plan för varje lärare som inte har legitimation. Det kan handla om att ta de sista poängen på utbildningen.

Annika Wennman vittnar också om att det råder brist på behöriga lärare.

– I vissa ämnen, som slöjd och matematik, är det väldigt svårt att få tag på behöriga lärare. Det är bara att hoppas att läraryrket blir mer attraktivt, säger hon.

Att öka attraktiviteten är något som kommunens utbildningschef, Astrid Täfvander, pekar på som en av sina huvuduppgifter.

– Det är viktigt att lärare känner att Väsby är en kommunen där man vill jobba. Vi satsar mycket på det systematiska kvalitetsarbetet och projektet Alla i mål, säger hon.

Även om det den här terminen bara är legitimerade lärare som får sätta betyg garanterar Astrid Täfvander att Väsby ska klara situationen.

– Det blir första gången som det blir skarpt läge men vi kommer att lösa det, säger hon.

Fakta

Betyg sätts av legitimerad lärare

Beslutet att införa lärarlegitimation i Sverige togs av riksdagen den 2 mars 2011.

Från den 1 juli i år krävs det att läraren är legitimerad för att självständigt få sätta betyg.

Om en lärare inte är legitimerad måste betygen sättas i samråd med en annan legitimerad lärare.

Det är däremot inte obligatoriskt att vara behörig i ämnet som man sätter betyg i. Det avgörande är att man är legitimerad.

Källa: Skolverket