Brevbärare larmar om problem – och försenad post

”Vi har sagt till våra medlemmar att de måste sätta sin hälsa främst”, säger Monica Moström, förhandlingsansvarig på Seko för Stockholms city.
”Vi har sagt till våra medlemmar att de måste sätta sin hälsa främst”, säger Monica Moström, förhandlingsansvarig på Seko för Stockholms city.
Brev som försvinner och hamnar fel. Brevbärare som inte hinner med sitt jobb. Just nu har posten mycket problem, sedan ett nytt system införts.

– Många av våra medlemmar är förtvivlade, säger Monica Moström på brevbärarfacket Seko.

”Säkert som ett brev på posten” sa man fram till för inte så länge sedan. Men att posten verkligen delas ut som de ska kan man i dag inte räkna med, enligt läsare som hört av sig till Mitt i Vasastan. De har bland annat berättat om brev som har försvunnit.

De postanställdas fack Seko beskriver en ansträngd situation med neddragningar på personal och större utdelningsområden. Samtidigt har antalet skickade brev inte minskat så mycket som Posten, numera Postnord, hade räknat med i år.

Dessutom har Postnord automatiserat verksamheten. Företaget har investerat stora summor i en sorteringsanläggning i Årsta. Tanken är att effektivisera hanteringen av brev och andra försändelser. Men systemet sätter enligt Monica Moström i stället käppar i hjulet för brevbärarna som inte hinner dela ut all post.Tidigare hade de all adresserad post i en bunt.

– Då sorterades all post upp i sorteringsfack innan vi gick ut. Nu kommer småbrev färdigsorterade i lådor och de får brevbärarna ta med vid sidan om, säger Monica Moström. Den tid man sparar in på att inte sortera upp breven förlorar man med råge ute på turen.

Hon får medhåll av en brevbärare på ett Norrmalmskontor som vill vara anonym.

– Ska man låta posten ligga eller låta folk jobba övertid? Det beslutet tvingas man själv ta.

Kan man inte jobba över får man komma tillbaka med post som inte delats ut, berättar brevbäraren.

– Pressen ökar och man får ta korta raster för att slippa jobba över. Och det blir ökad belastning på händer och handleder. Risken för arbetsskador ökar, säger brevbäraren.

Håkan Winqvist, produktionsområdeschef på Postnord för innerstan och Lidingö, hänvisar också till den maskinella sorteringen när han ska reda ut vad problemen beror på.

– Vi införde ett nytt arbetssätt den 9 november som innebär att vi får mer maskinsorterad post från vår terminal på Årsta. Tidigare sorterade brevbären själv upp denna post. Vi har haft vissa inkörningsproblem men jobbar för att åtgärda dem, säger han.

– Eftersom brevbäraren nu tar med utdelningsklar post direkt från terminalen, ser man inte eventuella felsorteringar av maskinen och får ta med sig eventuella fel tillbaks.

Vad gör ni åt det?

– Vi jobbar på att få ordning på programmen och se över var det fungerar och inte.

Är det rimligt att införa ett nytt arbetssätt samtidigt som ni har en ansträngd personalsituation?

– Ja, det är nödvändigt att utveckla vår distribution för att klara volymnedgången. Det är ledningens sak att se till att vi har tillräckligt med resurser för att klara detta och vi håller på att rekrytera fler brevbärare i Stockholm. December är vår tuffaste månad och vi jobbar för att säkra upp det. Vi har haft bra kvalitet i innerstan och sätter en stolthet i det, säger Håkan Winquist.