Brevbäraren sjuk – då uteblir posten

Monica Roxenvik-Sundh har bokfört sommarens postgång i sin kalender. ”Jag är ingen grinig kärring, men det här med post måste ju funka”, säger hon.
Monica Roxenvik-Sundh har bokfört sommarens postgång i sin kalender. ”Jag är ingen grinig kärring, men det här med post måste ju funka”, säger hon.
Postutdelningen i Råsunda har fungerat dåligt under sommaren. En del invånare uppger att de inte har fått post på två veckor. Läkarkallelser, åklagarärenden och räkningar har kommit sent eller helt försvunnit.

Anledningen: Många brevbärare har varit sjuka.

– I förra veckan fick jag ett brev med foton från min 75-årsdag. Det brevet hade min väninna skickat till mig den 29 juli. Det tog två och en halv vecka att få det, för det hade först gått tillbaka till henne så hon fick posta det igen, säger Råsundabon Monica Roxenvik-Sundh.

Vi sitter ner vid hennes köksbord och går igenom kalendern där hon noga bokfört allt strul hon haft med posten under sommaren.

– Jag skulle även ha varit på S:t Eriks ögonsjukhus den 6 augusti, men den kallelsen har jag inte fått. De skulle ha 350 kronor för uteblivet besök. Det slapp jag tack och lov betala, säger hon.

Även hennes båtförsäkring har försvunnit, vilket ledde till en förseningsavgift på 50 kronor.

Grannarna på Parkvägen har också haft problem. En av dem väntade på en kallelse till Råsunda vårdcentral. När den inte kom fick hon gå dit själv för att ta reda på tiden.

Advokat Jens Ericsson-Rindö på Advokatfirman Rätt & Råd på Råsundavägen­ har också drabbats. Sedan 2010 har postutdelningen gradvis försämrats från utdelning under förmiddagen till att först utdelas klockan 18, vilket tvingat dem att jobba sena kvällar för att inte missa viktig post.

– Vi är ju beroende av att få handlingar omgående. Det kan vara handlingar från åklagare, polis­protokoll eller brådskande migrationsärenden som vi måste gå igenom snabbt.

Han menar också att de sedan ett och ett halvt år inte får posten varje dag, utan att den uteblir måndagar och ibland även fredagar. Det har de kunnat se genom att de vissa dagar får två kvitton för två olika dagar från Plusgirot. Posten har alltså blivit liggande en dag utan att delas ut, menar han.

– När vi har ringt och klagat har vi fått höra att brevbäraren är sjuk, fortsätter han.

Droppen kom i somras då ett brev dök upp som var poststämplat tolv dagar tidigare. När advokatfirman tagit upp problemen med utdelningskontoret har de blivit erbjudna­ tjänsten Utkörning, för 1 600 kronor i månaden, för att vara säker på att få sin post.

Kjell Björklund, områdeschef för västra Stockholm på PostNord (före detta Posten), medger att de haft problem under sommaren.

– Vi har haft problem specifikt i Råsunda. Från början av juni fram till midsommar har vi haft väldigt många sjuka, och det har varit väldigt svårt att få in vikarier. Det har lett till att vi haft kvar­liggande post som inte blev utdelad varje dag. Men vi gjorde så att det kom fram dagen efter. Sedan hade vi problem vecka 29 med många sjuka igen.

– Får man posten två och en halv vecka senare, ja då bekymrar det mig. Att post helt försvinner är mycket ovanligt. Jag kan bara beklaga,­ säger han.

När det gäller advokatfirmans problem svarar Anne Källgren Jiremar­ vid PostNords kommunikationsavdelning i ett mejl. ”Kunden Rätt & Råd ligger i slutet av brevbärarens utdelningstur. Målet är att posten ska vara utdelad till 17, men det är inte alltid vi klarar den sluttiden.”

Att posten uteblivit på mån­dagar beror på sjukdom.

”Vår uppfattning är att det skett enstaka gånger, men för säkerhets skull ska vi nu titta på om det varit ett återkommande problem”.

Varför ett brev försenats med tolv dagar är omöjligt att svara­ på i efterhand. Behöver man som företag­ få sin post tidigare än ordinarie­ utdelning får man köpa till tjänsten Utkörning, menar hon.

I förra veckan fick jag ett brev med foton från min 75-årsdag. Det brevet hade min väninna skickat till mig den 29 juli.Monica Roxenvik-Sundh

Fakta

Strider mot reglerna att inte dela ut posten dagligen

PostNord (gamla Posten) ska dela ut brev fem dagar i veckan. ”Vanliga” brev ska vanligtvis delas ut dagen efter att de postats. I undantagsfall kan den dagliga utdelningen fallera, exempelvis på grund av akut sjukdom. Eftersom detta strider mot reglerna får det inte ske för ofta och absolut­ inte sättas i system.

Det finns ingen skyldighet för PostNord att ersätta eventuella skador som kan ha uppstått på grund av för sent utdelade brev men bolaget kan ibland lämna en ”goodwill”-ersättning av begränsat värde.

Källa: Post- och Telestyrelsen