Brevik var Lidingös solsida

Ångfartyget Brevik trafikerade Brevik och Nybroviken i början av 1910-talet. Trafiken upphörde när Södra Lidingöbanan byggdes 1914. Båten användes därefter av Waxholmsbolaget tills den brann upp 1978.<b> Foto: privat </b>
Ångfartyget Brevik trafikerade Brevik och Nybroviken i början av 1910-talet. Trafiken upphörde när Södra Lidingöbanan byggdes 1914. Båten användes därefter av Waxholmsbolaget tills den brann upp 1978.<b> Foto: privat </b>
Carl-Henrik Ankarberg, vice ordförande i Lidingö hembygdsförening, ser fram emot att få visa den nya utställningen om Brevik på Lidingö museum. I bakgrunden sätter Andreas Lindberg och Johan Ahlbom, upp bilder och information inför invigningen. &lt;b&gt; &lt;/b&gt;  &lt;b&gt;Foto: Jonas Jönsson&lt;/b&gt;
Carl-Henrik Ankarberg, vice ordförande i Lidingö hembygdsförening, ser fram emot att få visa den nya utställningen om Brevik på Lidingö museum. I bakgrunden sätter Andreas Lindberg och Johan Ahlbom, upp bilder och information inför invigningen. <b> </b> <b>Foto: Jonas Jönsson</b>

På lördag öppnar Lidingö museum sina portar för utställningen om Brevik. Över 100 bilder och spännande historier utlovas.

Breviks storhetsperiod var på 1910-talet då stora jugendvillor byggdes och ångfartyg trafikerade Brevik-Nybroviken.

Lidingö museum har de senaste åren haft en utställning per år om en speciell stadsdel på Lidingö. I år har turen kommit till Brevik och Carl-Henrik Ankarberg, vice ordförande för Lidingö hembygdsförening och ansvarig för utställningen, ser fram emot invigningen.

– Brevik är den mest populära villastaden av dem alla. Brevik kallades för Solsidan, säger han.

I slutet av 1800-talet började Stockholmare flytta ut till villor i Djursholm, Stocksund och Saltsjöbaden. Det blev ett mode bland de välbärgade att bo i hus men i närheten av staden för att slippa storstans smuts och kollukt.

På Lidingö började villasamhällen byggas i början av 1900-talet som till exempel Islinge, Herserud och Skärsätra. Breviks storhetsperiod var på 1910-talet då pampiga jugendhus som Högberga, Klippudden och Roskull så dagens ljus.

– Brevik var kronjuvelen som låg fint med utsikt över segelleden. Det var de välbärgade som hade mycket pengar som kunde bygga stora palatsartade hus med 28–30 rum. Där rådde en anda av optimism och framtidstro och de som bodde i Brevik var handlingskraftiga och bildade även ett eget rederi. De köpte ångfartyget Brevik som trafikerade Brevik-Nybrokajen, säger Carl-Henrik Ankarberg.

Men blomstringstiden för Brevik blev kort. Första världskrigets utbrott 1914 innebar att expansionsivern dämpades. Ångbåtstrafiken var dyr och utkonkurrerades av Södra Lidingöbanan. Efter kriget fick Brevik återigen ett uppsving och flera nya villor byggdes, men under 1930-talets depression stannade villabyggandet återigen upp.

– Det blev svåra tider, många tvingades sälja sina villor. Det byggdes inget nytt under 1930-talet och under andra världskriget, säger han.

Med ett undantag och det var Breviks kyrka som färdigställdes 1937.

– Trots att det var dåliga tider så vågade Breviksborna satsa och samla in medel för att bygga en egen kyrka. Och de lyckades bygga Breviks kyrka med egna medel.

Efter andra världskriget tog byggandet fart på Lidingö med start på Torsviks-platån.

Utställningen visar över 100 delvis aldrig tidigare visade bilder. Det är bilder som Carl-Henrik Ankarberg själv har samlat på sig under årens lopp samt bilder som han lånat från privatpersoner.

Breviksborna Johan Ahlbom och Andreas Lindberg, som tidigare författat böcker om Brevik och Högberga, är också i högsta grad delaktiga i utställningen med bilder och information.

– Brevik är unikt med alla fina hus och utställningen fokuserar på villastaden som tillkom på 1910-talet, säger Andreas Lindberg.

– De som bodde där kostade verkligen på sig när de skulle bygga sina hus. Arkitekten Ferdinand Boberg ritade flera hus som byggdes på den tiden i Brevik, inflikar Johan Ahlbom.

Se filmen med Carl-Henrik Ankarberg när han berättar om utställningen på www.mitti.se/lidingo