Min lokala hjälte

Briggen Tre kronor är tillbaka i hemmahamnen

Nu kan du besöka Briggen Tre Kronor af Stockholm vid hennes hemma-
hamn på Kastellholmen.
Nu kan du besöka Briggen Tre Kronor af Stockholm vid hennes hemma-
hamn på Kastellholmen.
Briggen Tre Kronor af Stockholm har just ­anlöpt hemmahamnen Kastellholmen. Det handbyggda träskeppet, med förlaga från 1850-talet, bjuder nu in till guidade visningar fram till att seglen hissas igen.

– Akta! Där kan ni inte stå, nu lossar jag, skriker båtsman Amanda från toppen av den främre masten.

Seglen plockas ned inför vintern.

– Hissa lite i klyvarfallet tack!

Briggen Tre Kronor af Stockholm är Sveriges enda brigg. En brigg har två master. Och råsegel, rektangulära segel, som fälls ned som rullgardiner från mastens vågräta stång, kallad rå.

Med en sådan konstruktion får man inte vara höjdrädd. Varje segel måste nämligen lossas och hissas manuellt från varje rå. Men alla klättrare ombord har säkerhetssele.

– Det är ett måste, säger föreningen Briggen Tre Kronors ordförande Rolf Wigström.

Han har mer än 30 års erfarenhet från den svenska flottan. På hans tid var den enda säkerhetsåtgärden på flottans segelskepp att man inte fick ta med sig lösa verktyg upp i masten.

Föreningen har hand om själva skeppet. Rolf sitter även med i styrelsen för föreningens bolag som driver initiativet Hållbara hav.

– I dag är hon vår plattform för att sprida kunskap om Östersjön, säger Rolf Wigström.

I varje hamn briggen besöker visas en utställning om situationen i vårt inhav. Föreningen samarbetar med universiteten i Stockholm och Umeå, KTH, Håll Sverige rent med flera. Nu senast har man tagit vattenprover runt om i Östersjön. De visade på förekomst av läkemedelsrester inte bara i hamnar utan också mitt ute på öppet hav.

Två sjömän och två konstnärer fick idén att bygga en brigg år 1997. Förlagan blev den omskrivna briggen HMS Gladan som år 1872 frös fast i isen och tvingades övervintra under en av sina polarexpeditioner. Under tio års tid byggdes Tre Kronor på Skeppsholmen. 2008 var hon redo för sin jungfruresa.

Hon fick aldrig någon galjonsfigur?

– Nej, de var inte jättevanliga under slutet av 1800-talet. Men skeppet har ett annat vidskepligt skydd – under vardera mast är ett kopparmynt placerat för att bringa tur, säger guiden Ragnar Poijes.

Varje söndag till maj nästa år kan fartyget besökas.

Fakta

Kronprinsessan Victoria gudmor

Vid mitten av 1800-talet fanns runt 400 briggar i Sverige. De användes främst som handelsskepp.

År 2005 döptes Tre Kronor av sin gudmor kronprinsessan Victoria.

Tre Kronor har kostat över 100 miljoner kronor.