Min lokala hjälte

Brist på personal stör spårtrafiken

Resenärerna Agneta och Kerstin tycker att det är konstigt med personalbrist samtidigt som arbetslösheten är så hög.
Resenärerna Agneta och Kerstin tycker att det är konstigt med personalbrist samtidigt som arbetslösheten är så hög.
Nu slår antalet inställda turer rekord. Hittills i år har minst 210 avgångar på Tvär­banan och Nockeby­banan inte blivit av. Orsaken är personalbrist, enligt Arriva som sköter trafiken.

– Företaget har misslyckats totalt med sin personalpolitik.

Konduktören på Nockebybanan skräder inte orden när han beskriver situationen sedan Arriva tog över driften av Nockebybanan och Tvärbanan.

– När man tar över ett kontrakt måste man ju räkna på hur mycket folk som behövs. Förarna jobbar över jättemycket.

På tåget som snirklar sig genom södra Bromma sitter väninnorna Agneta Claesson och Kerstin Ryberg. De har fått vänta några gånger vid hållplatsen Alléparken efter att avgångar ställts in och tycker båda att det är synd att det handlar om personalbrist

– Det känns inte bra. Det borde ju finnas extrapersonal att sätta in i så fall.

Enligt Juwandro Haddad, fackligt ombud på Seko där de flesta av förarna är anslutna, har det aldrig varit så många inställda tur­er på de här sträckorna tidigare

– Det är ett rekord. Både i inställda avgångar och dessutom i övertidsjobb för förarna, säger han.

Han menar också att det varit stor turbulens kring personalen sedan Arriva tog över driften av de här sträckorna efter sommaren 2012.

Det är samma förare som kör Tvärbanan och Nockebybanan. Men Arriva säger att de i möjligaste mån försöker undvika att ställa in resor på linje 12 eftersom det inte finns alternativ kollektivtrafik i området.

Trots det är det alltså minst 80 turer som ställts in. Och på Tvärbanan har situationen varit ännu värre: minst 130 inställda avgångar i år – vilket motsvarar mer än en hel dags trafik.

De inställda turerna drabbar många av de 70 000 resenärer som varje dag åker med tvärbanan eller Nockebybanan.

Ulrika Andreasson, informationsansvarig på Arriva förklarar personalbristen med att Tvärbanan skulle stängas tre månader under våren. Under den tiden hade Arriva planerat att utbilda nya förare.

– När det inte hände hamnade vi efter. Efter midsommar har vi tolv nya förare. Då ska det inte behöva bli så mycket fler förseningar, säger hon.

Men enligt Juwandro Haddad är det inte bara Arrivas fel. Han tycker att företaget som skötte driften tidigare lämnade över problemen till dem.

Det är ett rekord. Både i inställda avgångar och i övertidsjobb.Juwandro Hadad, Seko

Fakta

Syndikalisterna säger stopp

Enligt fackförbundet SAC-DSTS kunde ännu fler avgångar ställts in om inte förare och konduktörer ställt upp eller tvingats jobba övertid.

Många har även arbetat på sina lediga dagar.

SAC anser att övertidsarbete inte ska användas för att täcka personalbrist utan som sista åtgärd om till exempel en kollega blir sjuk. SAC-DSTS har därför tagit ut sina medlemmar hos Arriva i övertidsblockad.