Bro får sju extra avgångar

Brobon Helene Karlsson anser att de nya tågturerna kommer att minska stressen för pendlare. ”Att fördriva en kvart på perrongen är annorlunda mot att fördriva en halvtimme”, säger hon.
Brobon Helene Karlsson anser att de nya tågturerna kommer att minska stressen för pendlare. ”Att fördriva en kvart på perrongen är annorlunda mot att fördriva en halvtimme”, säger hon.
Så var det klart.

Pendeltågstrafiken utökas med sju fler tågturer till och från Bro. Det är ett efterlängtat besked för många Brobor.

5.13, 5.43, 5.51, 6.21 och 7.21. Det blir tider att hålla i minnet för dem som pendlar från Bro på morgonen. Fem extra tåg tillkommer från den 14 december. I stället för halvtimmestrafik blir det fyra tåg i timmen från Bro mellan 05.00 och 7.30.

Det blir dessutom två extra tåg från Stockholms central mot Bro på eftermiddagarna med avgång 17.05 och 17.35.

– Bra kommunikationer är jätteviktigt för mig eftersom jag har ett barn som ska hämtas och lämnas på dagis, säger Brobon Helene Karlsson.

Hon står på den regniga perrongen och ska strax kliva på halvniotåget från Bro till sitt arbete i Kallhäll. Egentligen berörs hon inte så mycket av den utökade turtätheten eftersom hon vanligtvis inte åker vid de tiderna. Det gör däremot hennes pojkvän som arbetar vid Globen.

– För min kille tar det bort mycket stress. Det är lätt hänt att man missar ett tåg. Att fördriva en kvart på perrongen är annorlunda mot att fördriva en halvtimme.

Strax innan tåget rullar in fylls perrongen på ordentligt. 150–200 personer kliver på tåget samtidigt som Helene Karlsson. Annars är trängseln som värst vid sjutiden på morgonen.

Lokaltidningen har tidigare berättat om att SL ansökt om fler turer.

Den ansökan har Trafikverket nu godkänt. Både kommunen och flera av dess invånare har i många år efterlyst fler avgångar. SL behöver inte göra några stora justeringar.

– Vi har lyssnat på Brobornas önskemål och haft en dialog med kommunen. Det här innebär att vi utnyttjar de tåg som utgår från Brodepån på morgonen och ska dit på eftermiddagen, säger Christian Hoffmann, presskontakt vid SL.

André Javdan är en av drygt 400 medlemmar i Facebook-gruppen ”Kvartstrafik till Bro nu”. Han engagerade sig i Folkpartiet bland annat för att partiet länge har drivit denna fråga.

– Jag tror att en stor del av Broborna åker till Kungsängen och tar tåget där. Där går ju tågen var tionde minut under rusningen. Därför kan behovet se mindre ut än vad det faktiskt är, säger han.

Både han och avgående kommunalråd Yvonne Stein (FP) tycker att Bro borde få lika tät pendeltågtrafik som Kungsängen.

– Vi har många stora byggplaner på väg fram i Bro. På tio års sikt kommer ortens invånarantal att fördubblas, säger Yvonne Stein.

Enligt SL finns det inte utrymme för fler pendeltåg på sträckan med dagens järnvägsnät. Men situationen är på väg att förändras.

– Det pågår arbeten med Citybanan och Mälarbanan. När de utbyggnaderna är klara om två ­eller tre år finns förutsättningar att köra fler tåg på sträckan, säger Christian Hoffmann.

Fakta

Bro i backspegeln

I början av 1950-talet var Bro ett litet stationssamhälle med ungefär 1 300 invånare.

1992 förstördes Bro centrum vid en brand. Knappt två år senare invigdes ett nytt centrum med butiker, bostäder och bibliotek.

Den 25 augusti 2001 invigdes pendeltågsstationen i Bro.

2012 startades Facebook-­gruppen ”Kvartstrafik till Bro nu” med krav på förbättrad kollektivtrafik.

Från och med den 14 december 2014 utökas trafiken med fler tåg under rusningstid.

Källa: SL, Upplands-Bro kulturhistoriska forskningsinstitut