ANNONS

Se listan över broarna som kräver grundlig renovering

Liljeholmsbron Planerad renovering: 2023–2025.
Liljeholmsbrons klaffar är hårt slitna.
Sprickor, rost och fogar som läcker.
Här är listan över broarna i Stockholms stad, som kräver stora renoveringar om de ska hålla.
ANNONS

Liljeholmsbron. Foto: Åsa Sommarström

Liljeholmsbron

invigd 1928 och 1954.*

Dubbel klaffbro mellan Södermalm och Liljeholmen. 390 m lång.

Brister: Både den yngre och äldre klaffbron är nedgångna och renoverades akut hösten 2019. Sprickor, rost och materialutmattning är stora problem. Båda klaffarna behöver troligen bytas ut i sin helhet, en i taget. Trafiken begränsas då till en bro i taget. Även anslutande brokonstruktioner måste renoveras.

Planerad renovering: 2023–2025. Ett alternativ är att riva och bygga nytt.

Danviksbron mellan Södermalm och Nacka ska totalrenoveras.

Danviksbron. Foto: Åsa Sommarström

ANNONS

Norra Danviksbron

invigd 1922.**

Gatu- och järnvägsbro, mellan Södermalm och Södra Hammarbyhamnen.

Brister: Stål- och betongkonstruktionen är uttjänt. Allt skadat material ska bytas ut. Bron ska behålla sitt utseende och karaktär.

Planerad renovering: 2023–2025. Arbetet ska göras medan Slussen byggs om och Saltsjöbanan inte går över bron.

Vasabron Stockholm

Vasabron Stockholm. Foto: Åsa Sommarström

Vasabron

invigd 1878.*

Bron binder samman Gamla stan och Norrmalm. 200 m lång.

Brister: Svåra skador på de sju stålbågarna. Stålet har sprickor, är angripet av rost och har nedsatt bärförmåga. Fordon över tolv ton får inte åka på bron.

Planerad renovering: Cirka 2027–2028. En utredning ska visa om delar av eller hela bron måste bytas ut.

Västerbron Stockholm

Västerbron: Foto: Åsa Sommarström

Västerbron

invigd 1935.*

Två broar mellan Kungsholmen och Södermalm, via Långholmen. 600 m lång. Blåklassad av Stockholms stadsmuseum.

Brister: Sprickbildningarna i stålkonstruktionen, som förvärrats. Stålet i tvär- och långbalkar har för dålig kvalitet.

Planerad renovering: Cirka 2030–2032. Den utredning som pågår ska visa om grundlig renovering räcker eller om bron måste rivas.

Essingeleden

Essingeleden. Foto: Mostphotos

Essingeleden

invigd 1966.***

Åtta km lång motorled, mellan Solna och Västberga. Hälften är broar och viadukter. Sveriges hårdast trafikerade väg.

Brister: Fogarna av stål och gummi leder bort vatten och gör att bron kan röra sig när den krymper och vidgas vid temperaturväxlingar. De slits hårt och byts ut efter hand, sedan tio år tillbaka. Brolagren ger bron något att röra sig på. De bestod från början av stålkulor men byts ut mot lamell när de blivit spröda.

Planerade renoveringar: Pelarna på Gröndalsbron ska förstärkas 2022, under vattenytan. Om tio år ska översta delen av betongen ska bytas ut på Hägerstensviadukten. Man inväntar först att Förbifart Stockholm ska bli klar.

 

*Bron förvaltas av Stockholms stad.

**Bron förvaltas av Stockholms stad och Region Stockholm.

***Bron förvaltas av Trafikverket.

 

 

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Stockholm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.