Bröllopsresan blev en möglig mardröm

Vaxholmsparet skulle fira 25 års äktenskap och slog till med en resa till Mexiko.

Men den bokade sviten blev i stället ett mögelskadat rum. Nu vill de ha pengarna tillbaka.

– Vi tänkte slå på stort och ta en svit, för vi har aldrig varit på en riktig bröllopsresa. Men det blev världens minsta rum, med svarta mögelfläckar på väggarna. Rena råttboet, säger Vaxholmsbon Sofie Persson.

I mitten av november förra året bokade och betalade hon och maken resan till soliga Cancun i Mexiko, en två veckor lång tripp för 50 000 kronor. Men mindre än en månad innan avfärd fick paret besked av arrangören Apollo att resan inte kunde bli av.

– Det kröp fram att de hade överbokat, berättar Sofie Persson.

Eftersom hon inte kunde ta semester någon annan tid kom de överens med Apollo att resan ändå skulle bli av, men med reducerat pris. Paret skulle få bo på ett annat, fyrstjärningt hotell – enligt Sofie ”i det bästa rummet”.

Så blev det inte.

– Hotellet låg en mil från civilisationen och rummet låg längst bort. Det var pyttelitet och fullständigt mögelskadat, berättar hon.

Paret erbjöds ett nytt rum, denna gång vid en motorväg. Ytterligare ett byte ledde till ännu ett mögelskadat rum innan paret slutligen fick ett acceptabelt boende.

Både Apollos reseledare på plats och hotellpersonal försökte hjälpa. Men när Sofie efter resan kontaktade Apollos kundservice för att få kompensation blev det ett annat bemötande.

– De var otrevliga i telefon och handläggningen tog tio veckor.

Apollo gick med på att betala tillbaka 2 000 kronor för totalt två nätter i det första mögelskadade rummet.

– Det är självklart jättetråkigt att kunden inte är helt nöjd med sin resa, säger Ulrica Nordvall, presskontakt på Apollo och förklarar att ersättningen enbart är för vistelsen i det som Sofie kallar ”råttboet”.

– Som vi ser det är ärendet behandlat efter alla våra villkor.

Är det inte ert ansvar att kunder får vad de betalat för?

– Absolut, det är vårt ansvar, det är vi som sålt resan och i det fall där vi fick vetskap reagerade vi. Men att kunden fortfarande var missnöjd kom inte till vår kännedom.

Är det vanligt att det blir överbokningar?

– Att hotell blir överbokade kan inträffa, men det är inte vanligt.

Sofie Persson är inte nöjd.

– Det är ett hån. De borde gett oss en vecka på Kanarieöarna. Nu blev jag bara förbannad, säger Sofie som anmält ärendet till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Där begär hon 13 710 kronor för sex förstörda semesterdagar.

”Två hotell och fyra rum på sex dagar inklusive nyårsafton säger väl allt” skriver hon i sin motivering till ARN.

Hotellet låg en mil från civilisationen och rummet var pyttelitet och mögelskadat.